Monday, October 26, 2009

Tidur semasa bekerja...

Dalam cerita Masam-Masam Manis, cikgu Shaari lakunan Allahyrham P. Ramlee didapati tidur di dalam kelas semasa mengajar. Ingat tak dialognya, “ Cikgu suka main bola. Hari-hari cikgu main bola….” Anak murid membaca seorang demi seorang, tetapi cikgunya tidur di meja guru.
Tetapi itu suasana bilik darjah di tahun enam puluhan...

Tabiat tidur semasa menjalankan tugas adalah suatu yang sangat tidak baik. Tidak baik dari semua aspek, aspek tatacara profesyen perguruan, aspek tatatertib kakitangan awam mahupun dari segi moralnya. Oleh itu sebagai guru khususnya di zaman ”pencapaian diutamakan” ini kita jangan sesekali melakukan tabiat tidur di hadapan murid di dalam bilik-bilik darjah.

Ambillah langkah-langkah tertentu untuk mengelakkan dari rasa mengantuk ketika di dalam bilik darjah. Antaranya jangan mengajar sambil duduk di kerusi. Guru sewajibnya berdiri dan berjalan sekeliling kelas semasa P & P dijalankan. Banyakkan aktiviti semasa proses pengajaran di samping berintraksi dengan murid-murid. Rancang dan laksanakan proses pengajaran dengan teratur dan menarik minat murid-murid....

Ingatlah kita adalah profesyen yang paling mulia.... orang lain kita jangan ambil pusing, mereka nak tidur ke, nak mengingo ke...biarlah mereka....kita jangan sesekali pun tidur semasa bekerja!!!



Amboi letih beno agaknya !

Tengah mimpi ke...nii...

. uhh...uhhh!!





.

2 comments:

  1. Salam,
    Nowadays people are very, very, tired. They fall asleep anywhere ...

    ReplyDelete
  2. Betul tu.Jangan tertido waktu bekerja. Bior terkerja waktu tido...MMmmm ada ke....

    ReplyDelete