Thursday, October 29, 2009

Keputusan PTK...




Hari Isnin yang lepas keputusan peperiksaan PTK diumumkan. Peperiksaan yang diduduki oleh guru-guru pada cuti bulan Ogos yang lepas itu agak menggembirakan juga. Ini kerana tidak ada seorang guru pun di sekolah ini yang gagal. Walaupun hanya seorang gred 41 yang mencapai keputusan aras IV namun yang lain telah lulus dengan pencapaian aras III. Guru yang lulus aras IV akan memperolehi tangga gaji P2 yang lebih tinggi dari gaji asal P1. Tahniahlah diucapkan.

Nampaknya walaupun tidak ada kursus untuk guru-guru 41 dan 44, dan mereka terus menduduki ujian, namun susah juga untuk mendapat pencapai IV – IV. Saya diberitahu oleh seorang rakan di KK bahawa tidak ada guru gred 44 dalam daerah ini yang dapat keputusan IV-IV. Betul ke tidak saya tak pasti. Walaupun begitu bagi yang tak berjaya, mereka boleh menduduki lagi ujian ini pada masa depan.

Dulu, guru-guru gred 44 dikehendaki menduduki kursus selama 8 hari seperti seperti gred 48, 52 dan 54. Sekarang guru gred 44 ini hanya menduduki peperiksaan sahaja selama 1 hari. Saya teringat semasa saya menduduki kursus PTK hampir tiga tahun yang lalu. Masa itu guru-guru gred 44 dikehendaki memasuki kursus dulu sebelum ujian bertulis diadakan. Kumpulan saya disertai oleh hampir 120 orang yang terdiri dari Ketua-ketua Jabatan di Maktab Perguruan, Kolej Matrikulasi, Jemaah Nazir, pegawai-pegawai di JPN dan PPD serta pengetua dan Penolong Kanan sekolah-sekolah Menengah di negeri Perak, Kedah, Penang dan Perlis.

Di dalam kursus 8 hari itu, 4 hari pertama peserta didedahkan dengan slot ceramah dan bengkel oleh pensyarah-pensyarah berpengalaman dalam dunia pendidikan. Hari yang ke-5, para peserta dikehendaki membuat pembentangan kertas kerja yang disiapkan lebih awal. Hari Ke-6, ialah hari ”public speaking”, hari ke-7 pula ialah pembentangan kerja kumpulan. Dan pada hari ke-8, barulah peperiksaan bertulis diadakan. Pendikkata selama 8 hari itu penuh dengan pengisian dan penilaian oleh juri dan hakim-hakim.

Pada saya, jika ditanya orang, apakah kursus yang paling membuatkan kita ’tension’, saya akan jawab, ” Kursus PTK lah yang paling tension ” Orang lain, saya tak pasti!

Dan satu lagi, saya teringat semasa kami membentangkan hasil kerja kumpulan, adalah satu kumpulan tu mengakhiri persembahan mereka dengan serangkap pantun. Nak tahu apa pantunnya? Ha begini.....

Satu bukan kami pinta,
Dua harap jangan hampiri,
Kalau boleh janganlah tiga
Empat juga kami ingini.


.

2 comments:

  1. salam'
    The trials and errors of PTK ...

    ReplyDelete
  2. Sekali sekala saya buka blog tn. hj... Menarik dan teruja. Bukan senang nak buat blog yang menarik.. Saya in process, baru nak belajar.

    ReplyDelete