Sunday, October 25, 2009

Sejadah berdialog…










Minggu lepas heboh diperkatakan mengenai ‘sejadah berdiri’ atau ‘sejadah sembahyang’. Peristiwa anih itu dikatakan berlaku di beberapa tempat di negara kita. Mula-mula di Bukit Mertajam, kemudian di Pasir Mas dan selepas itu di Yan Kedah pula. Berbagai andaian diperkatakan mengenai peristiwa tersebut. Stesen-stesen TV juga menyiarkan gambar sejadah berdiri sedang “bersolat” untuk tatapan umum.

Pihak berkuasa seperti Jakim dan Pejabat Agama menyatakan kejadian sejadah berdiri itu adalah mustahil dan meminta umat Islam tidak mempercayainya.
Bagi saya yang ilmu agamanya tidak seberapa ini, kejadian ini jika bukan sihir atau kerja budak-budak nakal, dan betul-betul terjadi, ia adalah kuasa Allah SWT.

Jika kita ambil pengajaran yang positifnya, setidak-tidaknya dapat menginsafkan kita akan kebesaran Allah.

Allah berfirman yang maksudnya, ” Apabila menghendaki Ia (Allah) akan sesuatu perkara bahawa berkatalah Ia (Allah) ’jadi’ , maka jadilah ia”

Saya teringat seorang penduduk kampung saya telah menghadiahkan banyak sejadah ke masjid. Sejadah itu dihadiahkan mungkin sebagai sedekah kerana anaknya meninggal dunia akibat kemalangan motosikal.

Memang di masjid kampung saya terdapat beratus-ratus sejadah yang disedekahkan oleh orang ramai. Sejadah-sejadah ini hanya disimpan sahaja di almari masjid dan digunakan semasa sembahyang hari raya sahaja. Bukan apa, masjid itu sememang ada karpet dan tidak memerlukan sejadah lagi, jadi sejadah-sejadah itu disimpan sahaja....

Saya rasa di masjid-masjid lain juga, sejadah hanya disimpan sahaja. Ia digunakan sekali-sekala apabila bilangan makmum bertambah ramai seperti pada hari raya.

Agaknya jika sejadah-sejadah itu boleh berkata-kata sesama sendiri, ” Daripada kita hanya disimpan dan tak digunakan, biorlah kita yang sembahyang, manusia tak hendak sembahyang !!”

Semoga ia menjadi iktibar untuk orang yang mahu berfikir....

.



2 comments:

  1. Lepas ni jgn sedekah sejadah. Kita sedekah masid je terus.Confirm org guna utk sembahyang.Apa pun, kejadian langit dan bumi sudah ada banyak pengajarannya bagi orang yang mahu berfikir.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    That is very true. Allah's Greatness is shown in many ways, if only mankind could think accordingly...

    ReplyDelete