Tuesday, September 1, 2009

Hayati erti kemerdekaan....


Walaupun negara kita telah merdeka selama 52 tahun, namun masih ada penduduk di negara kita terutama generasi muda yang masih belum mengetahui maksud kemerdekaan dalam erti kata yang sebenarnya.

Erti kemerdekaan berbeza bagi setiap orang. Bagi golongan veteran yang berjuang dengan darah dan air mata, kemerdekaan bebas dari penjajah adalah sesuatu yang amat berharga yang tiada tolak bandingnya..

Bagi golongan muda-mudi pula , kemerdekaan bagi mereka ialah sambutan ulangtahun satu peristiwa penting bagi negara sahaja. Ia diikuti dengan satu cuti umum dan bermakna hari itu tidak perlu bekerja dan boleh balik ke kampong atau shopping di kompleks beli belah.
Dan bagi kanak-kanak atau baby pula, merdeka ertinya ‘bendera’. Sebab itu bila ditunjukkan bendera dia akan kata ”merdeka!, merdeka!”

Kemerdekaan menurut Islam dimaksudkan apabila seseorang, sesuatu bangsa atau umat mendapat kemerdekaan daripada penjajahan dalam segala bentuk, baik penjajahan lahir atau batin.

Umat yang merdeka dapat berfikir dengan bebas apa yang baik dilakukan untuk diri, bangsa dan negaranya tanpa takut kepada yang menghalangi, kecuali Allah SWT. Dan segala tindakannya berpandukan al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW.

Semua warga negara perlu mempertahankan kemerdekaan negara daripada anasir jajahan kuasa besar seperti menerusi tekanan ekonomi, sekatan perdagangan dan sebagainya.

Kalau dulu penjajahan datang dengan kapal dan senjata, namun penjajahan sekarang datang dalam pelbagai warna, bentuk dan saiz. Sekarang mereka masuk menerusi wayar kuprum, fiber optik serta satelit iaitu dengan adanya globalisasi dan dunia tanpa sempadan. , Mereka lebih mudah mempengaruhi dan mengawal kuasa politik, ekonomi, sistem sosial dan masa depan generasi kita...
Semoga kita dapat menghayati erti kemerdekaan dalam erti kata yang sebenarnya..

No comments:

Post a Comment