Saturday, September 12, 2009

Seperti Seribu bulan


Sekarang kita telah pun berada di fasa ketiga bulan Ramadhan. Hari ini dah pun 22 hari kita berpuasa. Mengikut Hadis RasuluLlah SAW yang bermaksud, ”Ramadhan, permulaannya Rahmat, pertengahannya Keampunan dan Penghujungnya Dijauhkan dari Api Neraka” bermakna kita telah berada di fasa ”Dijauhkan dari api neraka”. Moga-moga puasa yang kita lakukan tahun ini benar-benar dapat menjauhkan kita dari api neraka Allah yang maha dahsyat.

Sesuatu yang istimewa yang Allah tawarkan kepada kita di penghujung bulan Ramadhan ini ialah satu malam yang jika kita beribadah pada malam tersebut, kita akan mendapat ganjaran pahala sebagaimana beribadah selama 1000 bulan. Tempoh seribu bulan jika kita kira adalah bersamaam 83 tahun 4 bulan. Alangkah beruntungnya kita dapat bertemu dan beribadah pada malam tersebut.

Walaupun malam AlQadar itu diturunkan pada satu malam di bulan Ramadhan dan tidak ada siapa yang tahu bilakah ia akan diturunkan oleh Allah SWT, namun para alim ulamak mengatakan ia akan diturunkan pada salah satu malam di sepuluh malam terakhir Ramadhan. RasuluLlah SAW sendiri semasa hayatnya bersungguh-sungguh beribadat, memperbanyakkan solat sunat dan sentiasa beriktikaf di masjid pada malam-malam sepuluh terakhir bulan Ramadhan. Banyak hadis yang meriwayatkan perkara tersebut.

Untuk itu marilah kita bersungguh-sungguh berusaha dan beribadah pada setiap malam menjelang akhir Ramadhan ini. Bayangkan jika dapat ganjaran pahala seperti beribadat selama 83 tahun 4 bulan tersebut. Itu jika kita dapat pada Ramadhan tahun ini sahaja. Jika dalam tempoh hidup kita, kita dapat beberapa kali, katakan 10 kali, masyaAllah... Moga-moga kita berhasil. Itulah agaknya dikatakan di penghujung Ramadhan ini, masa untuk kita beribadah dan akan dijauhkan dari api neraka.

Ya Allah, berilah kami dapat bertemu dengan Lailatul Qadar pada tahun ini.....Amin!!

No comments:

Post a Comment