Sunday, September 27, 2009

Tip Menghadapi Peperiksaan - jaga emosi


Esok sekolah akan dibuka semula. Cuti hari raya telah habis. Bagi pelajar tingkatan 3 dan 5, mereka di dalam mood ”pecutan akhir”. Ibarat orang berlari 100 meter, mereka kini berada 5-6 meter terakhir. Mana boleh relaks lagi. Mesti memecut sekuat-kuat hati.

Di sini saya kongsikan tip menghadapi peperiksaan kepada pelajar tingkatan 3 dan 5. Insya-Allah saya akan ringkaskan tip ini kepada beberapa siri dan dalam beberapa ’post’. Untuk permulaan ini saya nak berikan tip supaya pelajar yang nak menghadapi peperiksaan supaya menjaga emosi masing-masing.

Yang pertama, anda perlu mengelak diri dari sebarang bentuk gangguan emosi. Perkara-perkara yang berikut perlu dielakkan:

(i) Pertengkaran dengan rakan-rakan.

(ii) Melakukan perkara yang membuatkan ibu bapa marah;

(iii) Cinta monyet disaat-saat menjelang peperiksaan;

(iv) Bersikap terlalu yakin - "overconfident";

(v) Berprasangka buruk terhadap orang lain;

Selain daripada itu, ramai pelajar bertindakbalas secara spontan terhadap sesuatu yang berlaku terhadap mereka, umpamanya rakan anda membohongi anda atau mereka memulau dan mengejek anda. Sudah tentu anda rasa tersenggung. Dan ini akan mengganggu tumpuan anda untuk mengulangkaji berhari-hari.

Kenapa tidak selepas ini kawal emosi anda. Jangan izinkan sesiapa melukai hati anda. Mereka boleh berkata apa sahaja, mereka boleh berbohong dan sebagainya. Mereka ada suara, biarkanlah mereka. Anda cuma pekakkan telinga. Banyakkan bersikap sabar. Teruskan sahaja kerja anda. Kekalkan matlamat peperiksaan anda. Apabila anda berjaya satu hari nanti, rakan-rakan akan mula menghormati anda.

Seperkara lagi, kita boleh melihat setiap perkara yang berlaku terhadap diri kita dari dua perspektif, iaitu positif atau negatif. Mulai hari ini ambillah dari sudut yang positif. Ingatlah setiap apa yang berlaku adalah ujian Allah dan ada hikmah sekiranya anda bersabar. Dengan cara ini anda mampu membenteng emosi anda.
Sekian, selamat maju jaya...........

No comments:

Post a Comment