Saturday, September 5, 2009

Siapa kata tak naik?


Baru-baru ini harga petrol di negara kita berubah sekali lagi. Tetapi perubahan kali ini disertakan dengan penjelasan istilah RON95 dan RON97.
Penjelasan ini menyebabkan harga petrol itu macam tak naik….Kalau dulu kita hanya tahu harga petrol dan harga diesel sahaja. Tetapi sekarang diumumkan petrol RON95 berubah 5 sen dari RM1.75 kepada RM1.80 dan RON97 berubah 25 sen dari RM1.80 kepada 2.05.
Stesen-stesen petrol pula menukar RON97 kepada RON95, jadi harganya nampak macam sama sahaja iaitu RM1.80. Jadi pengguna pun kisah lah..
Ada kawan memberitahu saya petrol tak naik pun…

Apakah benda RON95 dan RON97 itu? Saya membuat sedikit bacaan. RON merupakan ringkasan dari RESEARCH OCTANE NUMBER. Octane number ini ialah ketahanan minyak tersebut sebelum ia meletup atau sebelum ianya dinyalakan.

RON97 bermakna minyak ini lebih tinggi ketahanannya berbanding dengan RON95. Dan RON95 pula bermakna minyak ini lebih tinggi ketahanannya berbanding dengan RON92.

RON yang tinggi dicipta untuk mengelakan berlakunya nyalaan pramatang. Pada asalnya RON yang tinggi ini diciptakan untuk kereta yang berkuasa tinggi seperti kereta-kereta lumba dan sport.

Beberapa hari sebelum 1 September lalu, saya mengisi petrol RON95 sebanyak RM50.00 di sebuah stesen Petronas di lebuhraya. Di stesen petronas petrol RON95 menggunakan pemegang warna kuning dan RON97 menggunakan pemegang warna hijau.
Dengan RM50.00 itu, saya boleh dapat 28.57 liter petrol. Tetapi sekarang
jika kita isi petrol RM50.00, kita hanya dapat 27.78 liter petrol....
Siapa kata tak naik?

Nota: Kereta teman kereta lama, kalau pakai petrol yang rendah kualitinya, kalau rosak, cepatlah teman tukor kereta baru... Kereta kome kereta baru, kalau cepat rosak macam mana? Tukor juga? Instalment tak habis lagi...

2 comments:

  1. Kereta teman pakai RON berapa pun tak kisah, asalkan DG teman tak turun!

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Q:What goes up an never comes down?

    A: Age.

    But, nowadays everything goes up and never comes down again!

    ReplyDelete