Sunday, September 27, 2009

Tip menghadapi peperiksaan – jaga kesihatan fizikal


Di sini saya sambung tip menghadapi peperiksaan untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR dan SPM tak lama lagi.

Sebagai pelajar anda perlukan kesihatan yang baik bermula dari ketika membuat persedian mengulangkaji hinggalah ke dewan peperiksaan. Keadaan kesihatan yang buruk akan mengganggu persediaan untuk peperiksaan.

Pastikan anda menjaga perkara yang berikut:
(i) Tidur yang cukup.
Tidur yang cukup ialah diantara 6 - 7 jam sehari. Kurang tidur menyebabkan anda rasa mengantuk, letih dan boleh jatuh sakit. Tidur yang berlebihan juga tidak baik untuk kesihatan. Jadi pastikan anda latih diri anda dengan masa tidur yang optimum ini dari sekarang.

(ii)Jaga pemakanan.
Makanlah pemakanan yang baik iaitu baik dari segi sumbernya (halal), kualitinya (zat), rasanya (enak dan lazat) dan kebersihannya (tidak membawa penyakit dan kemudaratan). Allah s.w.t telah berfirman yang mafhumnya "Makanlah dari makanan yang baik yang telah Kami berikan" (ayat 57 surah Al-Baqarah).

(iii) Riadah.
Lakukan riadah, tetapi jangan sampai meletihkan badan. Ramai pelajar yang bermain hingga penat dan akibatnya anda akan mengantuk untuk mengulangkaji pelajaran. Anda hanya perlu beriadah selama 20 minit dan sebanyak tiga kali seminggu. Lakukanlah senaman ringan yang mengeluarkan sedikit peluh. Di saat-saat akhir sebegini, lupakanlah soal bolasepak, takraw, badminton dan sebagainya. Anda boleh tangguhkan semua aktiviti yang anda minati ini sehingga tamat peperiksaan penting nanti.

(iv) Keselamatan diri.
Anda perlu menjaga keselamatan diri anda. Jauhkan diri anda dari aktiviti lasak yang boleh membawa kepada kecederaan. Anda past tidak mahu mengambil peperiksaan di dalam wad di hospital. Memanglah malang itu tidak berbau, tetapi kalau anda tidak berhati-hati anda sebenarnya mendedahkan diri kepada pelbagai kemungkinan. Dalam musim menjelangnya peperiksaan, lebihkan masa anda untuk berada dirumah sahaja.

Sekian, semoga apa yang saya kongsikan ini sama seperti yang guru kaunselor anda ajarkan kepada anda....

2 comments:

  1. Tip yang sangat berguna dan telah diamalkan sejak dulu oleh orang2 yang berjaya....harap gunakan lah tips ini sebaiknya moga mendapat keputusan yang membanggakan ibubapa...insyaallah...

    ReplyDelete
  2. btol33x.....chantiq pulok pendrive dalm gambo tu...lau tak cukup penyepit baju boleh gune...

    ReplyDelete