Sunday, September 13, 2009

Abu Nawas...


Di sini saya nak ceritakan suatu peristiwa yang terjadi kepada sesaorang yang berubah hidupnya setelah bertemu malam lailatul qadar. Cerita ini saya baca di internet berkait dengan malam lailatul qadar. Saya kemudiannya mengolah semula artikel bahasa Indonesia itu supaya menjadi ringkas dan senang difahami.

Pada masa pemerintahan Sultan Harun al Rashid al Abassi iaitu di zaman Khalifah Abasiyah dulu ada seorang sasterawan yang terkenal bernama Abu Hani Muhammad bin Hakami. Abu Hani Muhammad ini lebih terkenal dengan panggilan Abu Nawas. Beliau dilahirkan di Persia pada tahun 735 masihi.
Abu Nawas banyak mengarang sajak-sajak bercorak dongengan dan senda gurau. Beliau juga banyak menyairkan syair tentang cinta dan kecantikan wanita serta puji- pujian terhadap makhluk. Sebab itu terdapat banyak cerita rekaan tentang percintaan yang dikarang oleh Abu Nawas ini. Oleh karena kelakuannya yang tak bermoral ini, Abu Nawas tidak disukai oleh ahli-ahli agama dan mereka yang menjunjung tinggi adab kesopanan.

Pada suatu malam, dikatakan malam itu ialah malam Lailatul Qadar, Abu Nawas telah didatangi oleh seseorang tak dikenali yang berkata:
”Ya Abu Hani, idza lam takun milhan tuslih, fa la takun zubabatan tafsid”
Maksudnya , ”Hai Abu Hani, jika engkau tak mampu menjadi garam yang melazatkan hidangan, jangan lah engkau menjadi lalat yang jijik yang merosakkan hidangan itu”

Peristiwa di malam Lailatul Qadar itu rupanya membawa perubahan besar kepada hidup Abu Nawas. Dia menyedari kesalahan-kesalahannya yang walaupun ia seorang sasterawan, tetapi tidak menyumbang kepada pembangunan insan dan ketakwaan kepada Allah SWT. Abu Nawas sedar bahwa selama ini ia hanya menjadi lalat yang menjijikan dan membuat orang lain menjadi rosak dan jauh dari Tuhannya.

Mulai dari hari itu Abu Nawas telah bertaubat. Ia bertaubat dengan bersungguh-sungguh. Syair-syairnya diganti dengan zikir kepada Allah, malam-malam memabukan diganti dengan iktikaf di masjid. Yang keluar dari bibirnya ialah ayat-ayat Al Qur’an, yang terpikir dikepalanya ialah Keagungan Tuhan Yang Maha Esa yang mampu merubah tabiat buruk manusia dalam sekejap malam sahaja. Malamnya dihabiskan dengan menghinakan dirinya di hadapan Tuhan yang Maha Mulia. Dan siangnya dihabiskan dengan mencari kurnia dan petunjuk Tuhan yang Maha Kaya.

Abu Nawas mula menggubah dalam bentuk puisi puji-pujian akan kandungan Al Quran yang Mulia secara tersurat dan tersirat. Hinggakan bagitu banyak karyanya yang dapat menarik orang ramai berminat terhadap agama Islam dan memeluk agama Islam.
Salah satu karya puisinya yang terkenal, dijadikan nasyid dan wirit oleh orang ramai terutama di nusantara ini sehingga kini. Saya sendiri sewaktu sekolah asrama dulu, selalu mengalunkan puisi ini setiap selepas solat subuh.

Illaahi lastulil firdfausi a’laa
wa laa aqwaa ‘alan naaril jahiimi
fahablii taubatan waghfir dzunuubi
fainnaka ghoofiru dzanbil adziiimi
Maksudnya: ”Ya Alloh tak layak surga firdaus untukku
tapi aku tak kuat memasuki nerakamu
maka atas segala dosaku, aku bertaobat
karena ampunanmu lebih luas”.

Demikianlah, seorang sasterawan yang hampir terjatuh ke jurang kehancuran, diselamatkan di malam Lailatul Qadar menjadi penyair dengan karya yang dikenang sepanjang zaman. Kita pula bagaimana?

1 comment:

  1. "Keagungan Tuhan Yang Maha Esa yang mampu merubah tabiat buruk manusia dalam sekejap malam sahaja"

    terima kasih cikgu :thumbup:

    ReplyDelete