Sunday, September 6, 2009

UASR….


Lusa iaitu pada 8 September 2009, anak-anak pelajar tahun enam akan mula menduduki peperiksaan UPSR. Peperiksaan itu dikira amat penting bagi seseorang pelajar di negara kita. Ia dikatakan boleh menentukan arah aliran pendidikan anak-anak itu pada masa hadapan. Lantaran itu pihak sekolah rendah memberi perhatian utama ke atas pencapaian UPSR sekolah masing-masing. Berbagai program, aktiviti dan usaha dilakukan sejak dari awal tahun termasuklah kelas-kelas tambahan, tuisyen sebelah malam, motivasi, keibubapaan, dan akhir sekali yang dilakukan baru-baru ini ialah slot solat hajat dan bacaan Yassin. Sehinggakan pelajar-pelajar tahun enam sekarang ni merasakan mereka tu menjadi perhatian seluruh dunia!

Saya tak nak ulas apa-apa tentang UPSR ni kerana saya tidak ada lagi anak yang nak mengambil UPSR. Semuanya dah lepas…

Cuma satu pembaharuan di dalam peperiksaan UPSR kali ini, ia akan diikuti dengan satu lagi ujian yang mesti diduduki oleh semua pelajar tahun 6, iaitu Ujian Aptitud Sekolah Rendah (UASR)

Apakah Ujian Aptitude Sekolah Rendah itu? Ia adalah:
(1) Sejenis ujian psikometrik (ujian yang mengukur trait psikologi seperti kebolehan am, potensi, personaliti)
(2) Ujian yang mengukur potensi murid sekolah rendah untuk berjaya dalam pembelajaran yang akan dilaluinya di masa hadapan mengikut kebolehan, minat dan kecenderungan
(3) Ujian yang mampu meramalkan kejayaan murid dalam program pembelajaran yang dirancang khusus untuk mereka
(4) Satu alat pentaksiran alternatif yang boleh digunakan untuk tujuan pemilihan

Apakah pula tujuan Ujian Aptitud sekolah Rendah ini? Sebenarnya ia adalah untuk mendapat data bagi tujuan pemilihan murid-murid yang layak memasuki program khusus pendidikan seperti SBP, Sekolah Sukan, Sekolah Seni, Sekolah Men Agama dan tujuan pemilihan yang lain.

Jadi, sama-sama lah kita lihat samada ujian ini mampu mencapai objektifnya atau mungkin gagal juga memuaskan hati ibubapa dan penduduk negara ini. Diharap ia tidak akan menjadi seperti Penilaian Tahap Satu (PTS) yang hanya kekal beberapa tahun sahaja, kemudian diberhentikan kerana mendapat tentangan dari golongan ibubapa dan para cendikiawan lain.

No comments:

Post a Comment