Wednesday, September 16, 2009

Puasa Kerana Raya atau Puasa Kerana Allah ?


Hanya tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut hari raya aldilfitri. Saya tak mahu bercerita tentang aldilfitri lagi. Ini kerana aidilfitri pasti akan datang samada kita suka atau tidak Tetapi adakah orang tidak suka kepada hari raya?
Persoalannya sekarang dalam beberapa hari penghujung Ramadhan ini apa yang kita akan lakukan. Apakah kita berpuasa sekarang ini hanya sebagai syarat untuk berhari raya atau kita berpuasa kerana betul-betul atas dasar keimanan kepada Allah SWT.
Sabda RasuluLlah SAW bermaksud: “Siapa yang berpuasa dengan penuh rasa keimanan dan penuh rasa keinsafan, diampunkan dosanya apa-apa yang dilakukan sebelum ini,” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
.Demikian jaminan Rasulullah kepada umat Islam. Tetapi bagaimana mereka yang berpuasa kerana sebagai syarat untuk berhari raya sahaja. Memang ada sebuah hadis yang antara lain bermaksud, berapa ramai yang berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa ganjaran kecuali lapar dahaga. Biasanya puasa golongan ini tidak menginsafkan malah puasa yang akan berakhir itu tanpa dinilai semula. Kalau boleh lebih cepat habis puasa lagi bagus. Puasa yang dilakukan sekadar menunaikan perintah agama selama sebulan, tetapi yang paling penting ialah sambutan hari raya di penghujungnya.

Oleh sebab itulah semangat orang ini berkobar-kobar pada awal Ramadhan tetapi semakin berkurangan pada hari-hari berikutnya. Hal ini kerana ibadah yang dilakukan tidak dirasakan faedahnya kepada diri, pahalanya pun tidak nampak, tapi sebaliknya penat dan membosankan.

Di sinilah bezanya puasa umat Islam akhir zaman dengan puasa para sahabat dan tabiin. Puasa mereka bersungguh-sungguh malah semakin penghujung dilipat gandakan beribadah. Mereka yakin benar akan keampunan Allah akan datang kepada mereka. Mereka merasakan peluang untuk beribadah sebegini sudah semakin tiada. Mereka bimbang kalau tidak sempat untuk sampai ke Ramadhan akan datang.

Janganlah kita terikut-ikut dengan rentak media masa yang saban hari melaungkan hari raya. Semua tajuk, draf dan isi rancangan nak dikaitkan dengan hari raya. Kalaulah matlamat kita hanya untuk berhari raya, yakinkah kita, akan mendapat keampunan dari Allah..... ??

No comments:

Post a Comment