Saturday, September 12, 2009

"Tip"


Assalamu alaikum, Di sini saya nak kongsikan dengan kawan-kawan semua satu "tip“ atau petua yang berguna untuk bertemu malam lailatul qadar. Ia bukanlah satu yang pasti berlaku atau suatu yang benar. Kerana tidak ada nas atau hadis Nabi berkaitan perkara di atas. Malahan Nabi SAW sendiri beribadah bersungguh-sungguh setiap malam terutama pada malam sepuluh terakhir Ramadhan.
Namun, sejak dulu saya pernah mendengarnya dan pernah mencatitnya, tetapi nota tersebut tak tahu di mana diletakkan. Ayah saya sendiri sewaktu mengajar di sekolah agama rakyat dulu pun pernah menceritakan kepada murid-muridnya. Saya cari dengan search engine di internet dan berjumpa perkara tersebut. Kome boleh baca sahaja, tetapi jangan buat fahaman suatu yang betul pula..
Petua ini dikatakan dirumuskan oleh Imam Al Ghazali dan lain-lain ulamak silam untuk mencari malam lailatul Qadar. RasuluLlah sendiri pernah menyatakan bahawa malam al qadar itu jatuhnya pada malam-malam ganjil di penghujung bulan Ramadhan. Menurut Imam Al Ghazali dan lain-lain ulamak silam tersebut, berdasarkan pengalaman mereka bertemu dengan malam alqadar, mereka menyimpulkan malam al qadar itu jatuhnya berkait dengan tarikh awal ramadhan pada satu-satu tahun tersebut.
Jika awal ramadhan jatuh pada hari:

(i) Ahad atau Rabu – malam qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadhan

(ii) Isnin - malam qadar dijangka berlaku pada malam 21 Ramadhan;

(iii) Selasa atau Jumaat - malam qadar dijangka berlaku pada malam 27 Ramadhan;

(iv) Khamis- malam qadar dijangka berlaku pada malam 25 Ramadhan;

(v) Sabtu- malam qadar dijangka berlaku pada malam 23 Ramadhan

Jadi, kalau ikutkan tip ini, lailatul qadar akan turun pada malam ini, iaitu malam 23 Ramadhan kerana awal puasa kita dahulu ialah pada hari Sabtu. Walau bagaimanapun, janganlah kita beribadat pada malam-malam itu sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!!
Wallahu aklam... (Allah jua Yang Maha Mengetahui!)

No comments:

Post a Comment