Friday, September 25, 2009

Awas, jangan riya' !


Kini kita telah memasuki bulan Syawal. Setelah puas berhariraya kita jangan lupa untuk berpuasa sunat pula selama 6 hari lagi. Hadis Nabi SAW bermaksud, “Barangsiapa telah berpuasa di bulan Ramadan kemudian diikuti dengan berpuasa 6 hari dari dari bulan Syawal, maka ia adalah seperti berpuasa ad-Dahr (setahun)” (Riwayat Al-Bukhari).
Oleh itu, marilah kita menunaikan puasa sunat ini agar kita mendapat ganjaran pahala sebagaimana maksud hadis di atas. Namun bagitu, kita kena berhati-hati dari tipu daya syaitan yang kerap berjaya menjadikan seseorang yang berpuasa itu bermegah dan riya’ dengan amalannya. Ini kerana kita ada pilihan samada nak berpuasa atau tidak, berbeza dengan puasa Ramadhan, semua orang wajib berpuasa.
Perbualan berikut kerap kita dengar...
” kau , dah hari ke berapa dah?”
“aku dah 4 hari dah ni”
“esok aku raya (puasa enaml)”
Amalan dan perbualan begini menjadi seolah-olah satu budaya untuk berlumba menamatkan puasa enam. Ia agak baik dan terpuji, tetapi awas, hebahan-hebahan yang dibuat tentang bilangan hari puasanya bertujuan melihat ’siapa lebih hebat?’.
Amat dibimbangi, tindakan ini bakal menghilangkan seluruh pahala puasa sunatnya. Kerana ia boleh menjadikan seseorang merasa riya', serta memperdengarkan amalan masing-masing yang sepatutnya disembunyikan khas untuk Allah SWT.
WalLlahu Aklam!

No comments:

Post a Comment