Wednesday, August 26, 2009

Yang putih dan yang hitam....


Seorang gembala kambing sedang menggembala biri-birinya yang berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang saudagar lalu bertanya:
Saudagar : Baguskah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak
saya tanya beberapa soalan?
Gembala : Oh, boleh saja
Saudagar : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Gembala : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Saudagar : Yang putih
Gembala : Ah, yang putih berjalan lebih kurang lima kilometer setiap hari
Saudagar : Dan yang hitam?
Gembala : Yang hitam pun sama.
Saudagar : Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?
Gembala : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Saudagar : Yang putih.
Gembala : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilogram rumput setiap hari.
Saudagar : Dan yang hitam?
Gembala : Yang hitam pun sama.
Saudagar : Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Gembala : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Saudagar : Yang putih.
Gembala : Aaa...menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilogram bulu setiap tahun kalau dicukur.
Saudagar : Dan yang hitam?
Gembala : Yang hitam pun sama.
Saudagar : Kenapa engkau membezakan biri-biri engkau yang putih dengan yang hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja
Gembala :Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih itu adalah milik saya.
Saudagar : Ooo, begitu, yang hitam tu pulak siapa punya?
Gembala : Yang hitam pun sama, saya punya juga...!
Saudagar : @!#$%^&*???

3 comments: