Saturday, August 8, 2009

Kelas Bahasa Inggeris..



Pagi Sabtu saya ke sekolah. Ada extra-classes Bahasa Inggeris untuk pelajar T3. Alhamdullillah program pemulihan dan pengayaan BI itu berjalan lancar. Saya jalan keliling. Saya dapati kesemua lima kelas sedang tekun belajar. Malangnya bilangan pelajar juga yang KURANG. Banyak kerusi yang lompong. Guru BI yang mengajar ialah Cik Azlina, Cik Haminatushima, Pn. Sakina Bibi, En Saleh dan En. Mohd. Helmi. Terima kasih cikgu-cikgu!!
Apabila kelas tamat, saya minta cikgu Nurul Uyun jumlahkan bilangan pelajar yang hadir. Didapati hanya 70 orang sahaja. Saya congak-congak, jika kesemua mereka sahaja yang lulus BI maka peratus PMR kita tahun ini 70/133 = 52.6% sahaja. Walaupun peratus itu meningkat, tapi tak capai target 70% . Tak capai peratus yang diharapkan oleh JPN iaitu 65%. Tak tahulah teman, cikgu-cikgu sahaja yang risau, sedangkan pelajar T3 nya buat ”noheen” aje..
Nampaknya tahun depan sekolah kita masih ”di bawah paras kemiskinan” lagi. le...!

1 comment:

  1. Salam,
    Teaching English in SMKSTA is really challenging, more because of the students' attitude. If teachers can spend time with students on weekends and after school and students are not improving, it's not teachers' problem anymore but more of students themselves. But even in Sg Siput the percentage of passes is around 50s in most schools is normal. So I wonder why Manong an exception?

    ReplyDelete