Saturday, August 15, 2009

Renungan hujung minggu...


Semasa menghadiri suatu kursus di sebuah hotel tidak berapa lama dulu, saya tinggal sebilik dengan seorang penolong kanan SM dari daerah Hilir Perak. Kami berbincang banyak hal. Antara yang menarik kami berbincang tentang kebitaraan (niche) sekolah. Beliau menyatakan kebitaraan sekolah umpama sebuah restoren. Restoren yang terkenal ia mempunyai SATU daya tarikan. Contohnya di Ipoh, ada Restoren Ramli Mee Rebus, di Kuala Kangsar ada Yus Mee Kari dan berhampiran Stadium Perak tu ada Restoren Tasik Raban yang terkenal dengan ikan bakarnya. Pelanggan mengenali dan mengunjungi restoren itu kerana ’special’nya mee rebus, mee kari atau ikan bakar di restoren-restoren itu.
Bagitu juga setiap sekolah mesti mempunyai SATU daya tarikan yang ’special’ yang menunjukkan kegemilangan sekolah tersebut. Katanya lagi, walaupun sekolah kluster , kebitaraannya tak banyak, Mungkin satu atau dua kebitaraan sahaja, yang boleh melonjakkan nama sekolah itu ke peringkat negeri atau negara, misalnya dalam bidang satu-satu mata pelajaran, kepimpinan atau bidang permainan.
Saya terdiam memikirkan ”ceramah” kawan saya itu. Teringatlah saya bidang tugas kita di sekolah..Kalau nak pilih SATU keistimewaan sekolah kita, apakah bidang yang boleh diketengahkan. Apakah ’special’nya sekolah ini? Atau mungkinkah ”restoren” ini menjual makanan dengan menu biasa sahaja? Tak ada satu yang special... Patutlah pelanggannya tak berapa mahu nak datang!! Asyik ponteng sekolah sahaja... Sama-sama kita fikirkan secara positif!!

No comments:

Post a Comment