Thursday, February 11, 2010

OPCAT...

Dulu saya pernah menulis di dalam blog ini mengenai vamdalism yang berlaku di sekolah-sekolah. Hari ini saya nak menyambung cerita salahlaku yang tak baik ini tetapi mengenai perangai pelajar yang suka menconteng d dinding-dinding, di tangga dan di kerusi meja.

Pada hari ini saya membuat operasi mengecat dinding-dinding koridor yang diconteng oleh pelajar yang tak bedisiplin tersebut. Sejak dari pagi saya memanggil sekumpulan 9 pelajar yang sedang belajar PJPK untuk menjalankan OPCAT (Operasi mengecat) tersebut.

Memang sengaja saya memanggil 9 orang pelajar tingkatan 4 tersebut berjalan mengeliling bangunan blok F dari aras 1 hingga 3. Saya ajak mereka berjalan-jalan membuat "lawatan sambil belajar". Sambil berjalan saya bertanya kepada kumpulan pelajar itu, ”Kalau kamu dah besar nanti dan jadi cikgu, kamu tenguk dinding dan tangga diconteng oleh pelajar nakal, apakah tindakan kamu? Saya tanya setiap seorang pelajar tersebut. Ada beberapa jawapan yang diberikan oleh mereka. Ada yang mengatakan denda pelajar tersebut. Saya tanya balik, macam mana kita nak tahu siapa yang mencontengnya. Kemudian saya tanya, apa kita nak jawab kalau ada pelawat luar datang melihat contengan tersebut termasuk gambar ’X’ yang diconteng? Malu tak kita kalau orang luar tenguk?

Saya perhatikan muka setiap orang pelajar tersebut. Nampak macam mereka juga rasa malu dan segan melihat ’tempat menuntut ilmu’ mereka macam tandas awam yang tak berjaga... Kemudian seorang pelajar tersebut tiba-tiba bersuara memberi cadangan, Kita cat semula tempat contengan tu cikgu... Ya kita cat balik, kata seorang lagi.

Memang itulah jawapan dan cadangan yang saya nanti-nantikan. Okey kamu boleh tolong catkan? Boleh, boleh, semua setuju...

Saya pun menyuruh mereka mengambil tin cat dan berus yang memang dah dibeli petang semalam.

Jadi selama hampir 2 jam, kami menjalankan OPCAT tersebut.


Lihatlah contengan di dinding yang dilakukan oleh pelajar nakal..




Guru-guru disiplin menjadi sasaran contengan




Operasi Opcat yang berjaya...

Aduhai anak bangsaku....!!! Kalaulah engkau orang datang ke sekolah untuk belajar saje... alangkah baiknya. .....

No comments:

Post a Comment