Sunday, February 7, 2010

Integriti Seorang Khadam


Nak dikongsikan lagi, antara yang diceritakan oleh ustazah Khuzaimah di Seminar Integriti tersebut ialah kisah seorang budak yang integritinya begitu tinggi walaupun dia seorang khadam.

Kisahnya ialah seorang sahabat Saidina Umar al-Khattab bernama Abdullah bin Dinar, mencerita, “Aku telah keluar bersama Saidina Umar al-Khattab ke Mekah, tatkala itu turun seorang budak gembala dari atas bukit yang berdekatan dengan kami, Umar pun berkata seakan menguji budak gembala itu.Hai budak gembala, engkau jualkan saja seekor dari kambing biri-biri ini padaku. Kata budak gembala: Aku adalah hamba kepada tuanku sedangkan kambing-kambing ini adalah kepunyaannya.


Tanya Umar pula: Engkau katakan saja pada tuanmu, kambing itu dimakan serigala. Kata gembala: Kalau begitu dimanakah Allah? Tidakkah Dia Maha Melihat? Mendengar jawapan gembala itu, Saidina Umar menangis tersedu-sedu. Keesokannya, Umar menemui budak gembala itu dan tuannya, lantas membeli dan memerdekakannya. Umar berkata kepada hamba itu : Aku merdekakan engkau di dunia ini dari tuanmu, moga-moga engkau merdeka juga di Akhirat nanti.

Begitulah pendidikan yang berkesan kepada hati orang yang beriman. Alangkah bersihnya jiwa orang yang bertaqwa walaupun dia hanya seorang khadam. Segala yang dilakukan terasa ada orang melihat apatah lagi yang melihat itu ialah Allah.


Bandingkan dengan diri kita sebagai guru atau kakitangan awam. Adakah kita merasakan diri kita dilihat sepanjang kita menjalankan tugas mengajar P&P di bilik-bilik darjah. Adakah kita mematuhi masa 40 minit satu waktu P&P untuk mengajar anak-anak didik kita? Adakah pengajaran kita dirancang sebaiknya agar anak-anak didik mudah memahami? Adakah P&P kita hanya ’cantik’ apabila kita diperhatikan oleh pengetua, pegawai-pegawai JPN atau Naziran? Bukankah kita juga dilihat dan dinilai sepanjang masa oleh Allah S.W.T.?

Bak kata ustazah tersebut. ”tidakkah kita rasa berhutang kepada anak-anak murid kita?
Sama-sama kita fikir-fikirkan....

No comments:

Post a Comment