Thursday, July 1, 2010

Ziarah Luar.....


Hari kedua di Madinah, pihak syarikat pakej umrah membawa kami melawat tempat-tempat penting di luar kota Madinah dalam program”ziarah luar”. Kami seramai 34 orang menaiki bas khas dengan disediakan pemandu pelancungnya.

Tempat pertama lawatan kami ialah Masjid Quba. Sebagaimana kita sedia maklum, masjid Quba ini adalah masjid yang pertama dibina oleh RasulUllah SAW iaitu semasa baginda berhijrah dari Makkah ke Madinah.








Hampir kesemua pengunjung-pengunjung Madinah akan menziarahi dan bersolat sunat di masjid Quba ini kerana kelebihan bersolat di masjid ini ada di nyatakan di dalam satu Hadis RasulUllah SAW. Malahan para sahabat RasulUllah SAW dulu juga sering ke masjid ini kerana mengikut tuntutan Hadis tersebut.

Papan kenyataan yang menuliskan Hadis RasulUllah SAW di atas ada di dinding masjid ini. Maksud Hadis itu ialah, ”Barang siapa membersihkan diri (berwuduk) di rumahnya, kemudian pergi ke masjid Quba lalu solat dua rokaat, maka baginya mendapat seperti pahala satu umrah” – hadis riwayat Ibnu Majah.

Kemudian kami singgah ke ladang korma yang terletak di dalam perjalanan ke Jabal Uhud. Rupanya di Madinah sekarang belum lagi musim buah kurma masak. Lihatlah gambar buah-buah korma yang ada di sini masih hijau lagi... Kata pemandu pelancung kami, semua buah korma yang ada dijual di sini pada masa sekarang adalah stok lama yakni buah-buahan pada musim yang lepas, yang disimpan atau disejukbekukan....



Kunjungan kami seterusnya ialah menziarahi Jabal Uhud, tempat di mana para Shuhada Peperangan Uhud disemadikan. Antaranya yang termasyhur ialah bapa saudara Nabi SAW iaitu Saidina Hamzah bin Abdul Muthalib. Peperangan Uhud yang berlaku pada tahun ke-3 hijrah itu, dikenali di dalam sejarah Islam sebagai suatu peperangan yang banyak memberi pengajaran kepada orang-orang yang beriman. Gugurnya 70 orang shuhada di dalam peperangan itu memberi pengajaran yang amat besar di dalam menengakkan agama Islam yang suci ini.


Selepas itu kami menziarahi pula Masjid Qiblatain atau masjid dua kiblat. Sejarah masjid ini kerana di masjid inilah RasulUllah mendapat perintah dari Allah SWT agar bertukar qiblat solat dari arah Masjidil Aqso ke arah BaitulLah di Makkah. Diceritakan RasulUllah dan para sahabat dulu bersolat menghadap Masjidil Aqso di Palestine selama 17 bulan sebelum mendapat perintah menukar arah qiblat tersebut. Perintah tersebut diturunkan ketika baginda sedang solat 4 rokaat. Dua rokaat menghadap ke Masjidil Aqso, manakala dua rokaat lagi menghadap BaitulLah di Masjidil Haram.

Seterusnya, kami ke Masjid Tujuh yang terkenal itu. Sekarang ini namanya saja masjid Tujuh tetapi yang tinggal hanya dua buah masjid yang kecil sahaja. Yang lain sudah tiada mungkin dirobohkan. Wallahu aklam. . Mengikut sejarahnya masjid ini dibina semasa peperangan Khandak atau Peperangan parit. Peperangan ini umat Islam berjaya kerana strategi yang di atur oleh RasulUllah agar mereka membina parit yang panjang dan lebar bagi menghalang tentera musuh memasuki bandar Madinah. Kata pemandu pelancung kami, ’tidak ada apa-apa istimewa masjid ini selain sejarah sahaja, tiada apa-apa fadhilat bersolat di dalamnya....”

Lawatan kami seterusnya ialah ke Pasar Tamar untuk membeli buah-buah korma dan sebagainya. Nasihat dari pihak syarikat umrah agar kami membeli korma di sini, kerana lebih murah dan lebih elok berbanding korma di Makkah nanti. Namun seperti yang saya katakan tadi, semua buah-buah korma ini adalah keluaran musim lepas. Korma baru musim baru akan masak pada bulan Ramadhan nanti.... Korma Ajwa atau yang dinamakan korma Nabi itu harganya 60 Riyal sekilogram. Buah-buah lain yang dijual termasuklah buah zaiton, buah tin, kismis, badam, kacang sepit dan sebaginya. Banyaklah juga kami berbelanja di sini.... Nak buat buah tangan bila balik nanti.... ...



.

1 comment: