Sunday, July 25, 2010

Cukup Setakat ini...


Rasanya saya hendak menghentikan penulisan berkaitan pengalaman ziarah dan umrah pada cuti persekolahan yang lepas. Walaupun ada banyak point lagi dan ada banyak gambar lagi yang nak dikongsikan, tetapi rasanya cukuplah setakat ini. Semoga apa yang saya kongsikan untuk kawan-kawan itu dapat memberi banyak menafaat. Tidak terlintas di hati kecil saya untuk membangga-bangga diri dengan menceritakan pengalaman perjalanan saya itu. Malahan tulisan itu sebagai perkongsian dan mengisi masa lapang saya sahaja, jauh pula untuk menyaingi penulisan dan pengembaraan Ibnu Batuttah ….!

Untuk yang terakhir ini saya ceritakan pejalanan balik kami... ok! Pada tanggal 19 Jun 2010, hari Sabtu kami berangkat meninggalkan kota Suci Makkah al Mukarramah. Selepas mengerjakan tawaf wida di BaituLlah, kami menaiki bas untuk berangkat ke Jeddah. Memang sangat sedih dan sayu untuk meninggalkan masjidil Haram yang banyak kelebihan ini. Namun seperti doa kami selepas tawaf wida itu, ” Ya Allah Tuhan yang mengembalikan sesuatu, kembalikan aku ke BaituLlah ini lagi… Ya Allah, murahkanlah rezeki ku supaya dapat kembali menziarahi BaituLlah berulangkali dengan bertaubat, beribadat, mengucap syukur dan puji-pujian…..”

Airport King Abdul aAziz Jeddah

Dari Jeddah kami sekali lagi menaiki kapalterbang Arab. Kalau dulu kapalterbang Oman, kali ini kapalterbang Yaman. Yemen Airways. Pesawat yang kami naiki juga dari jenis Air Bus 330-200. Kami transit beberapa jam di Sanaa International Airport. Sanaa ialah ibu negara Yaman. Semasa keluar dari kapalterbang, saya terkejut kerana suhu di sini agak sejuk, iaitu sekitar 28 o C. Tempat yang berpadang pasir tetapi sejuk!! Biasanya kalau padang pasir, suhu panas.... Rupanya, Sonaa ini satu bandar yang kedudukannya agak tinggi dari aras laut. Macam kita pergi ke bukit Cameron Highland agaknya! Walaupun transit di sini, tetapi kami tak boring sebab dewan yang disediakan di airport itu ada TV yang menyiarkan siaran bola sepak piala dunia...

Di dalam kapalterbang ini, terdapat lagi dua lagi pakej umrah dari Malaysia yang bersama-sama untuk balik ke KLIA. Satu dari Kelantan dan satu lagi dari Penang. Kumpulan pakej dari Kelantan itu ialah kumpulan Maahad Tahfiz Yayasan Islam Kelantan. Rata-rata kumpulan itu ialah anak-anak remaja dari sekolah-sekolah tahfiz di Kelantan. Saya tanya seorang pelajar, dia menyatakan kumpulannya seramai 66 orang yang mana 38 orang daripadanya ialah pelajar-pelajar tahfiz YIK, selebihnya guru-guru dan ibubapa atau keluarga pelajar berkenaan. Di dalam hati saya, bagus juga kalau ada kumpulan pelajar atau guru-guru dari negara kita beramai-ramai mengerjakan umrah seperti ini. Daripada melancung ke tempat lain, lebih baik menzirahi kota suci dan mengerjakan umrah...

Kami mendarat di KLIA kira-kira jam 1.30 petang. Selepas urusan mengambil barang-barang kami terus menaiki van yang disewa dan berhenti di R&R Dengkel. Selepas solat dan makan, kami terus balik dan sampai di rumah jam 8.00 malam.

Demikianlah ceritanya.....secebis kisah...

Buat akhirnya, saya masih berazam akan menziarahi dua tanah suci ini lagi pada masa depan, jika diizinkan Allah. Kalau tak dapat untuk ibadat haji, insyaAllah kita pergi untuk ibadat umrah.. Sementara badan masih sihat, otot-otot masih kuat, eloklah kita pergi.... jangan nanti bila dah naik ”wheelchair” baru nak pergi. .

Bila cakap pasal ’wheelchair’, ada juga gambar orang ber-’wheelchair’ yang saya ambil di dalam masjid ini.

Adakah kita nak tunggu sampai kita berusia begini baru nak pergi.... Sedangkan ada suatu hadis yang maksudnya.....

"Barangsiapa yang mempunyai bekalan (yakni kemampuan) untuk sampai ke BaituLlah bagi menunaikan haji namun sehingga ia mati ia tidak pergi dengan tidak ada keuzuran baginya, maka tidak ada halangan baginya mati sebagai Yahudi atau Nasrani..." (H. R. At Termidzi)

Di tingkat dua masjidil haram, ada servis ’sewaan’ wheelchair’ elektrik yang boleh dijalankan sendiri tanpa perlu ditolak oleh orang lain. Cuma jagalah stering dan breknya... lesen tak diperlukan....bayar sewanya sahaja..



Sekian.......................



..

No comments:

Post a Comment