Tuesday, July 20, 2010

Lawatan ke Hudaibiyah.....

Pada petang 15 Jun 2010 selepas waktu asar, urusetia pakej umrah kami sekali lagi membawa kami melawat di luar kota Makkah. Kali ini pula ke Hudaibiyah iaitu kira-kira 26 km dari masjidil haram. Nama hudaibiyah ini terkenal dengan nama perjanjian antara orang Islam dengan orang kafir di zaman RasulUllah dahulu yang ditandatangani di tempat ini. iaitu Perjanjian Hudaibiyah...

Kenapa pula lawatan kali ini pada sebelah petang dan tidak sebelah pagi seperti kebiasaan.. Ini ialah kerana kami bertujuan melawat muzium yang mempamerkan koleksi khazanah dari dua masjid iaitu masjidil haram di Makkah dan masjidil nabawi di Madinah. Kedudukan muzium ini adalah kira-kira 3 atau 4 km sebelum sampai ke Hudaibiyah. Difahamkan muzium ini hanya dibuka selama dua jam sahaja dalam sehari iaitu antara waktu maghrib dan Isyak dan para mengunjung pula dihadkan bilangannya kerana keselamatan koleksi bahan-bahan yang dipamerkan... jadi kami bertujuan untuk merebut peluang ini jika diizinkan Allah!

Perjalanan ke Hudaibiyah melalui lebuhraya yang cantik. Di kiri kanan ialah padang pasir tetapi padang pasirnya tidaklah kering kontang kerana terdapat rumput-rumput hijau menunjukkan kawasan ini agak subur, Di sana sini nampak kumpulan-kumpulan haiwan ternak iaitu unta sedang meragut rumput. Ini berbeza dengan kawasan kota Makkah memang tak nampak seekor unta pun, malahan semuanya bangunan-bangunan sahaja.



Bila melihat keadaan padang pasir di kiri kanan lebuhraya ini, terfikir saya mungkin beginilah agaknya rupa padang pasir di zaman RasulUllah dahulu, bukankah para sahabat RasulUllah SAW dulu menternak unta, malahan ada antara mereka yang mempunyai kekayaan ratusan atau ribuan ekor unta, walLlahu aklam….

Kami kemudian singgah di sebuah ladang ternakan unta susu di tepi lebuhraya itu. Memang terdapat banyak ladang unta susu begini, mungkin disediakan untuk orang-orang yang berziarah ke Makkah ini. Unta-untanya gemuk dan diberi cukup makan. Badannya juga agak bersih mungkin dijaga, dibasuh atau sebagainya. Penternak unta di sini menjual susu-susu unta yang segar yang diperah daripada unta betina… Saya juga turut membeli susu unta yang baru itu dengan harga 5 riyal untuk sebotol kecil.. Bila melihatkan cara susu itu diperah dari badan unta, rasanya tak lalu nak minumnya, tetapi dek kerana nak merasa, pejam mata saya minum juga!!



‘Arab sesat’ ini sedang menunjukkan unta-untanya… “Ini unta-unta semua, ana punya lah” katanya.


Susu unta sedang diperah dari ibu unta, anaknya tengok saje... ”Lepas ini kasi ana ya ummi!...”

Lihatlah anak unta yang jinak ini 'mahu diajak bergambar'

Setelah puas di ladang unta tersebut kami terus ke masjid Hudaibiyah. Pemandu pelancung kami menceritakan sirah Hudaibiyah pada zaman RasulUllah SAW. Kami mendengarnya dengan penuh 'khusuk' dan mengambil banyak pengajaran. Memang pemandu pelancung ini banyak pengetahuan tentang sirah tersebut dan ia pandai menceritakan kepada rombongan kami. Hudaibiyah juga satu sempadan tanah haram dan ia boleh menjadi miqat untuk mengerjakan umrah sebagaimana yang diajarkan oleh RasulUllah SAW. Selepas solat maghrib kami cepat-cepat naik bas dan bergerak ke Muzium yang menyimpan koleksi dua masjid yang saya katakan tadi.



Pemandangan luar muzium ini


Antara koleksi berharga bahan-bahan dari dua ”masjid haramain”



Dua buah tingkap ”hajarul aswad” yang telah tidak digunakan lagi ....



Satu daripada tiang kaabah di zaman Abdullah ibn Az Zubair (65H) masih disimpan di sini

......




.

2 comments:

  1. Salam,
    Really nice photos and so informative...thank you again!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete