Thursday, July 22, 2010

Darihal petrol, pemandu dan kereta.........

I. Bila harga petrol naik 5 sen kepada RM1.85 baru-baru ini mengingatkan saya kepada harga petrol di negara Saudi. Memang betul kata orang, harga petrol di negara Saudi sangat murah, malahan air mineral di sana lebih mahal dibanding dengan harga petrol. Sewaktu menaiki bas dari Madinah ke Makkah, pemandu bas kami singgah di satu ’petrol pump’ untuk mengisi petrol. Saya memerhatikan sendiri, pada pump tersebut tertulis harga 0.25 riyal seliter. Saya juga perhatikan apabila drebar bas membeli dengan harga SR 20.00, meter pump menunjukkan 80 liter baru pump tersebut berhenti. Kalau di sini nak beli 80 liter petrol mahulah harganya RM140 lebih... Begitulah murahnya harga petrol di negara yang menjadi pengeluar petroleum yang terbesar di dunia itu.....


II. Seorang rakan dari kumpulan pakej umrah saya menyatakan, pemandu-pemandu di Makkah ini banyak membunyikan ”horn” dari menekan brek! Jika diamati memang benar kenyataan itu. Sebenarnya kalau kita perhatikan kenderaan di jalan-jalan di sana, samada kereta, bas atau lori, pemandu-pemandunya akan membunyikan ’horn’ apabila berlaku sedikit kesesakan... atau ada halangan lain di depan... Kadang-kadang bagi saya yang sudah memandu kira-kira 30 tahun ini, rasanya tak perlu membunyikan horn dalam sesuatu keadaan, tetapi pemandu di sana membunyikan horn itu berkali-kali. Mungkin bagi mereka, hari ini aku horn kamu, esok aku mesti tahan dengan bunyi horn kamu pula. Kalau kita di sini, kita akan banyak bersabar ketika memandu. Kita akan membunyikan horn jika keadaan memerlukan sahaja. Membunyikan horn banyak kali dan tanpa sebab munasabah, mungkin kita di anggap kaki gaduh!!!

Apabila selesai waktu solat jemaah, orang ramai memenuhi jalan-jalan raya untuk balik ke rumah dan sebagainya. Kita akan dapati jalan-jalan raya akan menjadi riuh rendah... Teksi-teksi akan membunyikan horn untuk mencari penumpang, Kereta-kereta lain akan membunyikan horn jika ada kenderaan di depan berhenti atau perlahan... Begitulah Kadang-kadang, tak sedarkan terkeluar perkataan ”Sabarlah hoi!!” dari mulut saya memerhatikan gelagat pemandu-pemandu di sana....


III. Tetapi yang paling menarik perhatian saya di sana ialah kenderaan-kenderaannya banyak yang dari jenis kereta mewah... Antaranya BMC, Chevrolet, Mercedes, Saab, Toyota dan sebagainya. Sangat sedikit kereta-kereta model murah. Satu lagi, kereta-kereta di sana banyak yang bersisi besar.. 2000 c.c. ke atas. Mungkin kita tak hairan sebab harga petrol murah!! Bas-bas dan lori di sana pula hanya menggunakan petrol sebagai bahan api, bukan deisel. Sebab itu asap tak banyak, bunyi tak bising... yang bising ’horn’ nya saja.

Teksi-teksi di bandar Makkah kebanyakannya dari model Toyota Camry atau Toyota Inova 2.7 c.c. .... Kita di sini Toyota Camry dipakai oleh orang-orang kenamaan atau orang-orang korporat sahaja... tetapi di sana, ia hanya dijadikan teksi sahaja. Teksi-teksi itu pula baru-baru belaka..


Totota Camry digunakan sebagai teksi....

Kereta idaman teman, yang bewarna hitam seperti di atas rupanya dah jadi ”prebet sapu” sahaja di sana...


..

2 comments:

  1. Salam,
    Funny....but cars that are considered high-class here are used as taxis only....imagine LEXUS type are used as taxis...rich countries can't be bothered!

    ReplyDelete
  2. Kancil saya tu ade ke kat sana

    ReplyDelete