Thursday, July 8, 2010

Bangunan Tertinggi ….

Semasa saya hadir ke sini dulu, bangunan hotel di sekeliling Masjidil Haram ini yang tinggi rasanya ialah Hotel Darul Tauhid yang terletak bersebelahan Masjid Tambahan. Bangunan tinggi yang lain ialah ‘King Palace’ yang terletak di Jabal Qabis dan mungkin ada beberapa hotel lain yang saya tak tahu namanya. Tetapi pada hari ini bangunan-bangunan pencakar langit di sekeliling masjid ini sudah sangat banyak. Malahan hotel Darul Tauhid itu sudah jauh lebih rendah dibandingkan bangunan-bangunan tinggi yang baru dibina.


Sebahagian hotel di kota Makkah..


Dan yang menarik sekali, sekarang ini terdapat sebuah bangunan yang sedang dalam pembinaan yang dikatakan akan menjadi bangunan ’paling tinggi di dunia”. Bangunan ini terletak bersebelahan Hotel Al Safwa yang mewah itu. Bangunan paling tinggi itu dinamakan ”Zam-zam Tower” yang bila siap nanti akan mengalahkan bangunan tertinggi di dunia sekarang ini iaitu ”The Burj Dubai” di U.A.E.

Saya tak pasti berapa ketinggiannya, tetapi memang sangat tinggi dan ianya sebuah bangunan yang besar, tidak seperti menara yang biasanya kecil dan halus tetapi tinggi. Di bahagian atasnya di letakkan sebuah jam yang sangat besar, yang mungkin pula akan menjadi jam paling besar di dunia. Saya rasa diameter bulatan jam ini sahaja setinggi 5 atau 6 tingkat bangunan.

Semasa kami melakukan miqat umrah di Taneem yang jaraknya 9 km dari masjidil haram, bangunan Zam-zam Tawer ini dapat dilihat dengan mata kasar. Begitu juga bangunan ini jelas kelihatan dari Muzdalifah tempat di mana jemaah haji akan bermalam selepas wukuf di Arafah pada musim haji. Jarak Muzdalifah dari Masjidil Haram ialah 8 km. Bayangkan lah!

Lihat betapa tingginya bangunan ini dibanding dengan bangunan hotel yang lain. Manara Masjidil Haram juga dilihat jauh ke bawah ...


Apabila saya melihat bangunan itu dari dalam masjid, saya terfikir, mungkin suatu masa nanti akan ada manusia yang datang ke Makkah bukan kerana beribadat di Masjidil Haram, tetapi kerana menziarahi atau melancung melihat bangunan tertinggi di dunia ini sahaja. Adakah perbuatan macam ini dibolehkan dalam Islam?.

Saya juga terfikir, mungkinkah orang-orang kafir hanya melihat bangunan tertinggi di dunia ini melalui gambar di media atau TV sahaja dan mereka tidak datang ke situ, kerana mengikut kebanyakan mazhab di dalam Islam, orang-orang kafir dilarang memasuki tanam haram di kota Makkah ini. Oleh itu orang-orang kafir juga tidak boleh ke bangunan paling tinggi itu....

Adakah kerajaan Arab Saudi akan melaksanakan larangan itu di zaman sekarang ini..
Namun kita sebgai umat Islam mesti yakin, walau apa pun yang berlaku, Allah SWT akan memelihara kesucian Masjidil Haram dan BaituLlah ini...

Bangunan Zam-zam Tower di lihat dari dalam masjid.... jam besar yang sangat besar itu masih dalam pembinaan....
.

No comments:

Post a Comment