Monday, July 5, 2010

Sampai di Makkah ….


Selepas 3 hari 3 malam di Madinah al Munawwarah, kami berangkat ke Tanah Suci Makkah al Mukarramah. Sebelum berangkat, kami melakukan ziarah wida’ terhadap baginda RasuluLlah SAW. Kami berdoa sebagaimana diajarkan di dalam buku panduan umrah, antaranya, “Ya Allah, berikanlah selawat kepada Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarganya dan jangan Engkau menjadikan kunjungan ini peghabisan bagi kami dengan Nabi-Mu, hapuskanlah segala dosa kami dengan menziarahinya dan bekalilah kami keselamatan dalam perjalanan kami serta mudahkanlah kepulangan kami menuju ahli keluarga kami wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dari segala yang pengasih.”

Perjalanan dengan bas dari Madinah Al Munawwarah ke Makkah al Mukarramah mengambil masa kira-kira 6 jam. Kami semua berpakaian Ihram dan melakukan niat umrah di masjid Bir Ali. Kami sampai di kota Makkah kira-kira jam 9 malam. Lampu-lampu yang menyinari bandar raya ini sangat menakjubkan kami. Semua yang ada di dalam bas kelihatan begitu takjub dengan keindahan Masjidil Haram yang kami lihat dari jauh. Bagi yang belum pernah sampai ke kota ini, semua nya menunggu dengan saspen bagaimana rupa BaitulLah yang selama hari ini melihatnya dalam gambar atau TV sahaja.

Seperti di Madinah, hotel penginapan kami tidak jauh dari masjidil Haram. Hanya kira-kira 200 meter sahaja. Ianya bertentangan dengan Istana Raja di Ijyad Street. Selepas key-in di hotel dan berehat beberapa ketika, kami terus pergi ke Masjidil Haram. Urusetia pakej umrah kami membahagi-bahagikan kami kepada beberapa kumpulan supaya mudah melakukan tawaf dan saie. Selepas menunaikan solat Maghrib dan Isyak secara jamak Taakhir, saya bersama ahli keluarga dan beberapa kenalan yang lain pun melakukan tawaf umrah. Saya menetapkan semua orang membuat tawaf secara sendirian, sesiapa yang selesai dulu, berkumpul di satu tempat.yang sama (tiang masjid yang ada label berlampu hijau) sebelum kita pergi melakukan saie pula.

Malam itu kami selesai saie dan tahallul pada jam 2.00 pagi. Nak balik ke hotel badan masih penat, apa lagi waktu subuh masuk jam 4.00 pagi. Jadi kami buat keputusan untuk duduk sahaja di masjid menunggu solat subuh.....
.

1 comment:

  1. Bilalah daku akan sampai di sana berada di rumah Mu.

    ReplyDelete