Tuesday, July 6, 2010

Banyaknya perubahan…

Di Saudi Arabia sekarang ini, masa hari siang lebih panjang daripada masa hari malam. Waktu Subuh (naik fajar) masuk pada sekitar jam 4.00 pagi manakala waktu Maghrib (matahari terbenam) pada jam 7.20 petang. Berbeza dengan kita di Malaysia, waktu Subuh pada jam 5.50 pagi dan Maghrib pula 7.30 petang. Suhu di Kota Makkah agak panas. Pada waktu subuh sahaja suhunya sekitar 36o-37oC manakala pada waktu zohor (tengah hari) suhunya menjangkau 44oC. Kita senang melihat suhu di Makkah ini kerana ada di pamerkan di beberapa tempat di luar Masjidil Haram ini.


Kelihatan luar Masjidil Haram menghala pintu 1 atau pintu Malik Abdul Aziz.

Banyak terdapat perubahan yang saya perhatikan di Masjidil Haram ini berbanding semasa saya datang 7 tahun lalu. Perubahan-perubahan ini, terdapat sama ada di dalam masjid mahu pun di luar masjid. Di dalam masjid umpamanya, tangga besar ke telaga zam-zam sudah tidak ada lagi. Mungkin ianya ditutup bagi meluaskan kawasan tawaf di sekeliling kaabah. Kalau dulu, di tangga itulah berkumpulnya ramai jemaah, ada yang berdiri dan berdoa sambil menghadap ke pintu kaabah sehingga menghalang laluan jemaah lain. Begitu juga, sekarang ini telah disediakan ‘trek’ untuk jemaah berkerusi roda melakukan tawaf di tingkat dua masjid. Pada masa dulu, tidak ada trek seperti ini menyebabkan orang yang tawaf dengan kerusi roda ini mudah melanggar orang yang sedang solat.

Kelihatan pagar khas untuk trek kerusi roda di tingkat dua.

Perubahan yang lain lagi ialah di tempat Saei. Kalau dulu cuma ada tiga lapis atau tiga tingkat trek melakukan saei, sekarang telah di tambah menjadi lima lapis atau lima tingkat. Tambahan itu ialah antara tingkat dua dengan tingkat tiga dan satu lagi ialah tambahan di tingkat paling atas. Tambahan ini dibuat untuk menampung para jemaah melakukan saie, lebih-lebih lagi di musim haji.

Tempat saie di Bukit Safa. Lihatlah batu-batu dibukit itu telah dipagar bagi menghalang para jemaah berkumpul di situ.

Kelihatan Tempat Saie tingkat 1, tingkat 2 dan tingkat 3. Di sini tempat pusingannya di bukit Safa...

Selain itu banyak lagi perubahan-perubahan akan berlaku kepada Masjidil Haram ini. Tak dapat nak saya ceritakan kerana saya sendiri tak pasti projek yang sedang pesat itu untuk apa. Namun apa yang pasti. kerja-kerja pembinaan di masjid ini sangat giat dijalankan sepanjang siang dan malam. Pekerja-pekerjanya hanya berhenti bekerja waktu solat sahaja.....



Kome lihat lah sahaja gambar-gambar kerja pembinaan di atas........

.


1 comment: