Tuesday, June 29, 2010

Di Madinah....

Semasa di Madinah, kami ditempatkan di Hotel Manazili Madinah. Jarak hotel ini dari pagar masjid Nabawi tidak sampai 100 meter. Ianya teletak di sebelah kiri belakang masjid dan berhampiran hotel Oberoi Madinah yang besar itu.

Sesungguhnya, keadaan di dalam masjid Nabawi pada masa ini tidak banyak berubah berbanding semasa saya datang pada tahun 2003 dulu. Kalau ada pun mungkin saya tidak perasan. Tetapi di luar bangunan masjid, memang amat banyak perubahan. Sekarang ini seluruh dataran luar masjid didirikan “payung-payung gergasi”. Pada malam hari, payung-payung ini menguncup dan kelihatan seperti tiang-tiang menara sahaja, manakala pada siang hari, payung-payung ini mengembang dan dapat menutupi dataran luar masjid dari cuaca panas terik. Dengan itu para pengunjung dapat berehat sepanjang masa di dataran ini. Namun jika bilangan pengunjung terlalu ramai, kawasan dataran di luar masjid juga menjadi tempat solat...

Gambar yang pertama ini ialah gambar grafik yang saya scan dari buku yang saya beli sewaktu ziarah dan umrah kali ini. Lihatlah betapa besarnya masjid Nabawi. Di kawasan masjid inilah suatu masa dulu pernah menjadi tempat di mana Nabi SAW mengembangkan agama Islam. Di dalam masjid inilah letaknya makam RasulUllah SAW, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Al Khattab. Di sinilah juga letaknya Raudhah atau ’taman syurga’ seperti yang dinyatakan dalam hadis RasulUllah SAW. Difahamkan Raudhah ini adalah tempat yang setiap doa akan di maqbulkan oleh Allah SWT.
Setiap pengunjung yang ke tanah suci, tidak dapat tidak mestilah mengadakan ziarah RasulUllah SAW ke masjid ini. Begitu juga pengunjung-pengunjung akan berebut untuk memasuki Raudhah dan berdoa di kawasan itu...

Gambar ini ialah pemandangan luar masjid pada malam hari. Kelihatan payung-payung dikuncupkan dan hanya kelihatan seperti tiang menara sahaja.


Gambar ini pula pemandangan luar masjid pada siang hari. Payung-payung dikembangkan bagi melindungi dataran dari terik cahaya matahari.

Salah satu kelebihan solat di Masjidin Nabawi ini ialah sebagaimana maksud Hadis RasulUllah SAW, bermaksud, ”Solat di dalam masjid ini mempunyai seribu kelebihan berbanding solat di masjid lain kecuali Masjidil Haram”. Alangkah beruntungnya mereka yang sering bersolat di masjid ini. Alangkah beruntungnya penduduk-penduduk bandar Madinah al Munauwarah ini. Masya-Allah!

Pernyataan Hadis tersebut ada di paparkan di salah satu papan tanda di dalam masjid ini... (klik 2 kali untuk lebih jelas...)

Di luar masjid pula hotel-hotel besar tumbuh bagaikan cendawan. Semua hotel-hotel kecil berhampiran masjid yang saya lihat semasa ke sini dulu sudah tidak ada lagi. Semuanya telah digantikan dengan hotel-hotel besar yang serba mewah. Dengan adanya hotel-hotel begini, mudah-mudahan akan lebih ramai umat manusia dari seluruh dunia akan datang menziarahi baginda RasulUllah SAW dan masjidnya.

Gambar menunjukkan sebahagian hotel mewah di sekeliling masjid. Di tingkat bawah hotel-hotel ini biasanya akan ada shopping complex. Di situlah para pengunjung akan berbelanja membeli segala buah tangan dan hadiah kenangan untuk di bawa balik….

Antara orang Kuala Kangsar yang berkunjung ke Masjid Nabawi itu.... Eh mana cikgu Zuhairi Manong? oh .. Dia yang ambik gambo.....Masya-Allah !!

.

1 comment: