Tuesday, June 22, 2010

Masalah Visa…



Suatu hari di Taneem, Makkah, ketika mengambil miqat umrah, saya berjumpa ustaz Radzi Petah, pengetua SABK Yahyawiyah Padang Rengas. Dia bertanya khabar saya, cikgu ke orang Kuala Kangsar yang terlewat ke Tanah Suci kerana masalah visa baru-baru ini? Saya terus jawab, ya. Dia bertanya saya lagi berapa orang yang pergi bersama, saya jawab, 13 orang, 5 daripadanya cikgu yang lain tu isteri dan anak-anak cikgu…

Itulah ceritanya…..Walau apa pun, jika Allah telah ”mengatur” kita akan sampai ke dua tanah suci itu, tiada siapa yang dapat menghalang. Yang berlaku itu semuanya merupakan “ujian-ujian” yang menguji ketabahan dan keikhlasan kita.

Pengajaran pertama yang saya dapati, jika kita sudah ada duit, sudah berhajat sangat, sudah daftar dengan syarikat pengurusan umrah, sudah booking tiket kapalterbang, sebenarnya jika tak ada visa oleh kedutaan Arab Saudi, kita masih tak boleh pergi. Itulah yang berlaku kepada kami dan khabarnya kepada beribu orang Malaysia yang lain yang terlalu ramai nak mengerjakan umrah sempena cuti penggal persekolahan. Kedutaan Arab Saudi tak dapat memproses visa dalam masa yang dijanjikan kerana terlalu ramai sangat permohonan visa tersebut.

Memang kami dijadualkan berlepas pada hari Jumaat 4 Jun. Pada hari Khamis syarikat pengurusan Umrah telah menghubungi menyatakan visa masih belum dapat. Jadi penerbangan esok ditangguhkan. Ringkaskan cerita syarikat pengurusan umrah meminta kami ke KLIA pada hari Ahad 6 Jun. Namun kami hanya dapat berlepas ke Jeddah pada hari Isnin esoknya atas alasan tiada tiket kapalterbang lagi. Walau bagaimana pun, kami di bawa berehat dan bermalam, di sebuah hotel berdekatan KLIA. Malam itu saya berbual dengan pengurus syarikat umrah, dikenali dengan nama Tn. Hj. Hashim, saya sangat simpati dengan syarikat beliau yang kerugian puluhan ribu ringgit harga tiket kapalterbang yang sudah di’booking’ terpaksa dilepaskan akibat masalah visa di kedutaan Arab Saudi, walaupun permohonan visa itu telah dihantar hampir sebulan awal…

Kumpulan pakej umrah yang dianjurkan oleh syarikat itu untuk kami hanya seramai 34 orang semuanya. Kami berlepas ke Tanah Suci dengan penerbangan Oman Air, atau dalam bahasa Arabnya “Thironi Ommani”. Kami transit di Mascat International Airport selama beberapa jam. Kapalterbang itu jenis Airbus A330. Setiap tempat duduk ada monitor tersendiri. Para penumpang boleh melihat sendiri grafik jarak dan masa perjalanan. Penumpang juga boleh akses entertainment, movie dan game. Yang bangganya dalam banyak-banyak movie pelbagai negara itu, ada pula movie “Senario” Wau, dalam kapalterbang Arab ada filem senario!!
…..

Rupanya dalam kapalterbang itu bukan group kami sahaja. Ada dua pakej umrah lagi dari negara kita yang sama penerbangannya. Satu dari Kedah dan satu lagi dari KL. Sesampai sahaja di Mascat, kami berehat. Dan apabila masuk waktu asar, kami ke surau untuk solat jamak taakhir zohor dan asar. Tadi dalam penerbangan, saya solat secara “hormat waktu” sahaja.

Sewaktu nak solat tu, beberapa orang rakan meminta saya menjadi imam solat jamak qasar tersebut. Saya pun ke depan le… Nak tahu apa jadi, selepas solat tersebut, saya toleh belakang, saya lihat para jemaah menjadi ramai hampir memenuhi surau airport itu. Saya lihat orang arab pun ramai termasuk pekerja-pekerja airpot… Selepas berdoa saya pun keluar surau. . Dalam hati, aku jadi imam kat negara Oman! Negara Arab!.... MasyaAllah!!!

..

2 comments:

  1. Tahniah Tuan Imam kerana dapat mengerjakan Umrah walau banyak pancarobe.

    ReplyDelete