Thursday, July 29, 2010

Menjelang peperiksaan percubaan

Minggu depan akan diadakan peperiksaan percubaan PMR tahun 2010. Peperiksaan ini adalah peperiksaan selaras bagi seluruh negeri Perak. Ini bererti jadual peperiksaan dan soalan-soalan peperiksaannya diseragamkan bagi kesemua sekolah. Dengan ini keputusan peperiksaan iitu nanti dapatlah menilai setakat mana persediaan calon-calon bagi seluruh negeri ini dalam menghadapi peperiksaan PMR sebenar pada bulan Oktober nanti.

Menjelang peperiksaan percubaan pada minggu depan, sekolah kami menganjurkan seminar teknik menjawab soalan bagi pelajar-pelajar tingkatan 3 sepanjang minggu ini. Kesemua pelajar ini dikumpulkan di dewan besar setiap hari bagi mengikuti slot teknik menjawab yang disampaikan oleh guru-guru samada dari sekolah ini mahupun guru-guru jemputan dari sekolah lain.

Pelajar tingkatan 3 ini sangat beruntung, pertama kerana kemudahan ’first class’ mengikuti program ini di dewan yang cantik dan kemudahan audio yang canggih. Keduanya guru-guru yang menyampaikan ceramah kemahiran menjawab itu terdiri dari guru-guru yang berpengalaman mengajar subjek-subjek berkenaan. Selain daripada itu kemudahan memperolehi soalan-soalan latihan yang banyak tanpa sebarang bayaran tambahan daripada para pelajar.

Gambar-gambar di atas menunjukkan pelajar-pelajar ting. 3 sedang mengikuti seminar tersebut.

Selain daripada soalan-soalan yang diberikan oleh guru-guru sebagai latihan, para pelajar juga boleh mengakses sendiri soalan-soalan dari laman-laman di internet. Contohnya mereka boleh mendapatkan soalan latihtubi dari alamat berikut:

http://www.tutor.com.my/tutor/banksoalan.asp?pg=banksoalan.htm


Guru-guru juga boleh mengakses soalan-soalan dari portal JPN Perak untuk latihan para pelajar sebelum peperiksaan percubaan ini. Soalan yang dimaksudkan ialah soalan latihtubi PMR atau SOLAR 2. Bagi sesiapa yang tak dapat mencari sendiri portal tersebut, sila klik sahaja di alamat ini:


http://pelajaranperak.gov.my/v2/modules/news/article.php?storyid=241


....

1 comment:

  1. cantik dah dewan baru neh... syg xsempat nak merasa...

    ReplyDelete