Wednesday, May 26, 2010

Sudah naik lemak...

Beberapa malam lepas ketika tidur, saya dikejutkan oleh bunyi bising orang bercakap-cakap berhampiran rumah. Apabila saya bangun, jam baru menunjukkan pukul 2.00 pagi. Setelah saya mengintai-ngintai menghala luar rumah, saya dapati 6 hingga 7 orang sedang membuat sesuatu. Selepas membasuh muka, saya pun membuka pintu dan keluar melihat apa yang berlaku.

Tahu apa terjadi? Sepasukan polis dari balai polis Manong sedang menggulung kabel telefon yang dicuri. Saya lihat ada dua gulung kabel kesemuanya. Saya bertanya kepada abang sepupu saya yang turut berada di situ. Barulah saya tahu.. Kabel-kabel itu ditinggalkan oleh si pencuri apabila abang sepupu saya bertembung dengan mereka sewaktu beliau balik ke rumah pada jam 1.30 pagi. Kabel itu direntang sepanjang jalan masuk ke rumah abang sepupu saya itu. Mungkin si pencuri telah menariknya ke situ untuk di potong-potong supaya senang membawanya. Pada mereka, kalau dulu mereka berjaya melakukannya ditempat sunyi, sekarang ”sudah naik lemak” Mereka melakukannya di tempat terbuka, di sebelah rumah orang!

Oleh kerana telah terserempak dengan abang sepupu saya, mereka lari lintang pukang. Tetapi sebuah motosikal telah ditinggalkan apabila motor itu tak mahu di ”start”. Bagitu juga sebuah handphone yang ditinggalkan di dalam motorsikal itu telah turut diambil oleh pihak polis. Rasanya, budak-budak pencuri tak senang duduklah selepas ini...

Begitulah kejadian mencuri kabel telefon dan kabel elektrik telah berleluasa sekarang ini. Kerana hendakkan sedikit wang, mereka sanggup mencuri dan menyusahkan orang lain. Yang rugi ialah syarikat telekom dan juga penduduk sekitar. Bayangkan kalau dulu kita dapat menggunakan kemudahan telefon untuk berurusan, sekarang setelah wayarnya dipotong kemudahan itu tiada lagi... Difahamkan di beberapa tempat, pihak telekom sudah tidak mahu lagi menggantikan kabel yang dicuri... Tetapi mujur streamix di rumah saya masih berfungsi. Kabel lain yang mereka kerat!

Di akhbar hari ini pula dilaporkan kejadian curi kabel elektrik dan telefon di seluruh negara. Ada pencuri mati gara-gara tak kenal wayar yang ada arus elektrik dengan yang tak ada. Bila terkena renjatan elektrik itu, maka ”sampai hukum” lah si pencuri itu. Di akhirat nanti, di mana mereka nak cari kabel yang dicuri itu untuk diganti balik kepada tuannya di depan pengadilan ”Tuhan Yang Maha Agung”!! .....

Bukan kah elok kemudahan ini dikongsi bersama.....

Kenapa mesti dikerat, dan di ambil ...bukan kome punye?

.

No comments:

Post a Comment