Saturday, May 15, 2010

Gotong Royong Hari Guru

Hari ini dijalankan program gotong royong sempena sambutan hari guru. Program ini telah disusun oleh pihak pentabir dan JK Keceriaan sekolah secara teratur dan alhamdulillah ianya telah berjalan dengan lancar dan mengikut yang dirancang. Hampir semua guru, kakitangan sokongan, staf swasta dan pelajar-pelajar telah hadir menyertai gotong royong membersih dan menceriakan sekolah. Turut hadir ialah AJK PIBG dan beberapa orang ibubapa yang lain. Pihak MPKK pula membekalkan lori sampah untuk kami membuang sampah sarap semasa gotong royong.

Terdapat banyak tempat kerja-kerja gotong royong yang disusun melibatkan semua warga sekolah. Ada yang membersih, mengelap dan mengecat. Ini termasuklah bilik-bilik darjah, bilik-bilik khas, dinding-dinding dan kawasan persekitaran. Saya sendiri ditugaskan membuat dan mengecat lot parking di hadapan blok F dengan di bantu oleh 16 orang pelajar-pelajar dari kelas 3C. Kami akhirnya berjaya menyiapkan tugasan yang diberi walaupun terpaksa bekerja dalam keadaan cuaca agak panas.

Selepas bergotong royong, jamuan makan tengahari disediakan untuk guru-guru, staf sokongan, AJK PIBG dan para ibubapa di dataran blok G. Memang sedap makanannya tambahan pula apabila menikmatinya ketika badan tengah penat. Antaranya gulai lemak nangka muda yang menjadi kegemaran saya. Manakala para pelajar disediakan jamuan makan secara bungkus sahaja. Meraka juga seronok, dapat makan dan minum secara free.

Kelihatan para pelajar sedang diberi taklimat sebelum gotong royong bermula.

Dan rama-rama yang gambarnya saya ambil tadi mungkin 'sesat' atau dia sengaja datang nak tenguk kami bergotong royong, satu amalan mulia yang menjadi tradisi masyarakat kita...




No comments:

Post a Comment