Saturday, May 8, 2010

Sajak cikgu Azam

Beberapa hari lepas seorang rakan bertanya saya samada saya telah membaca sajak arwah cikgu Azam. Saya kata belum. Lepas itu saya dengar lagi beberapa orang guru perempuan bercerita sajak cikgu Azam tersebut sangat menyayat hati. Saya diam juga. Dalam hati nakal saya, cikgu Azam adalah guru matematik, macam mana pulak dia boleh mengarang sajak sebaik penyair-penyair terkenal. Selepas satu komen dari cikgu Durah dalam blog ini yang menyatakan sajak cikgu Azam sangat meruntun jiwa, malam tadi saya membuka blog azam anak felda dan mencari sajak itu.

Akhirnya saya berjumpa satu post berbentuk sajak bertajuk “Esok bila ayah pergi”. Tarikh post itu pula ialah 9 September 2009 atau tarikh orang suka mengambilnya untuk dijadikan kenangan atau sejarah diri sendiri seperti tarikh pertunangan atau tarikh perkahwinan iaitu 09.09.09.

Apabila saya membaca sajak tersebut, memang tak dapat saya nak bagi komen. Bukan kerana sajak tersebut begitu sedap atau penuh nilai sastera, tetapi persoalan yang timbul di kepala saya, apakah yang menyebabkan arwah mengarang sajak tersebut? Adakah sengaja-sengaja untuk suka-suka sambil menunjukkan bakat penulisan atau ada “petanda-petanda” atau “dorongan lain” yang menyebabkan arwah mengarang sajak itu... Atau mungkin arwah dah merasakan masa beliau sudah hampir untuk meninggalkan anak-anaknya....

Untuk rakan-rakan yang masih belum membaca sajak tersebut, carilah di blog azam anak felda. Post bertarikh 09.09.09... atau untuk lebih cepat lagi, klik saja di sini.

http://azamanakfelda.blogspot.com/2009/09/esok-bila-ayah-pergi.html

Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas Allahyarham Azam, amin!


.

No comments:

Post a Comment