Sunday, May 9, 2010

Selamat Menyambut Hari Ibu


Saya ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Ibu yang jatuh pada hari ini kepada semua ibu-ibu terutama ibu saya yang dikasihi. Hari ibu adalah suatu hari istimewa yang dirayakan bagi meraikan ibu-ibu terhadap peranannya yang amat besar di dalam sesabuah keluarga.


Bagi sesetengah negara, perayaan hari ibu biasanya dilakukan dengan membebaskan tugas ibu-ibu dari tugas domestik yang seharian dianggap merupakan kewajibannya, seperti memasak, merawat anak, dan urusan rumah tangga lainnya. Jadi pada hari itu, mungkin suami atau anak-anak pula memainkan peranan tersebut, manakala kaum ibu dibenarkan “rehat” untuk sehari!


Bagi kebanyakan negara di dunia ini, sambutan hari ibu disambut pada hari Ahad minggu kedua bulan Mei. Sebab itu sambutan tahun ini jatuh pada 9 Mei 2010. Difahamkan mengikut sejarahnya tarikh itu dipilih kerana pada tanggal itu dalam tahun 1870 aktivis sosial bernama Julia Ward Howe mencanangkan pentingnya kaum ibu bersatu melawan perang saudara.

Ada juga negara-negara yang menyambut hari ibu pada tarikh-tarikh yang lain. Contohnya Indonesia menyambutnya pada tarikh 22 Disember setiap tahun. Dikatakan pada tarikh itu dalam tahun 1928 para pejuang wanitanya mengadakan Kongres Perempuan Indonesia di Yogyakarta. Pendik kata semuanya itu ada dengan sebab mesabab dan sejarahnya yang tersendiri.

Apa pun untuk semua ibu tersayang selamat menyambut Hari Ibu…

No comments:

Post a Comment