Thursday, May 6, 2010

First come, first serve.

Semasa taklimat pegawai pejabat kesihatan Kuala Kangsar dengan guru-guru HEM daerah KK pada hari Rabu semalam, guru-guru diberitahu bahawa kementerian Kesihatan sekarang sedang memberikan vaksin H1N1 secara percuma kepada orang ramai.

Menurut PK HEM yang hadir ke taklimat itu, Oleh kerana bekalan vaksin yang terhad, maka pemberian dilakukan mengikut pendekatan first come, first serve. Penilaian klinikal yang dijalankan oleh pegawai perubatan yang merawat akan diambil kira bagi menentukan kesesuaian seseorang individu bagi menerima vaksin.

Selepas mengetahui hal tersebut di dalam contact time G60 semalam, ramailah guru-guru sekolah ini pergi mendapatkan suntikan tersebut di Pusat Kesihatan Manong. Hinggakan pada hari ini, terlalu ramai guru yang memohon untuk ke klinik mendapatkan vaksin H1N1 itu. Pada jam 11.30 pagi, difahamkan vaksin tersebut telah habis. Sesiapa yang mahu lagi, bolehlah datang pada sebelah petang.


Supaya tidak ketinggalan, apalagi bila mendengarkan harganya di klinik swasta mencecah RM200 untuk satu suntikan(?), saya juga turut pergi ke klinik itu pada jam 3.00 petang. Sesampai saja saya lihat ramai cikgu-cikgu, staf sokongan dari Tajul Ariffin, SK Manong dan orang ramai juga hadir untuk mendapatkan suntikan vaksin tersebut.

Difahamkan vaksin tersebut baru sahaja dicipta. Itu sebabnya semasa penularan wabak ini pada tahun lepas, vaksin seperti ini tidak ada lagi. Selepas menunggu kira-kira setengah jam, sampailah giliran saya disuntik. Malam ini tangan kiri saya rasa sengal-sengal lagi..... Semoga Allah menyelamatkan kita dari wabak penyakit yang merbahaya ini, Amin!

No comments:

Post a Comment