Monday, November 2, 2009

VANDALISM...

Saya meminta guru bertugas membuat pengumuman sewaktu perhimpunan pagi.

Guru bertugas : Semua pelajar lelaki 4RT, 4SS dan 4VT diminta tunggu di tapak perhimpunan
selepas ini.

(Selepas perhimpunan semua pelajar lelaki ketiga-tiga kelas itu berbaris mengikut kelas masing-masing)

Saya: Assalamu alaikum… pagi semalam sewaktu saya ‘meronda ke kelas-kelas’, saya dapati
kelas tingkatan 3C dan 3J telah diceroboh dan perabot kerusi dan meja telah dirosak-
rosakkan. Ini satu perbuatan vandalism!!



Saya telah menyiasat dengan bertanya kepada saksi-saksi, perbuatan ini berlaku
sewaktu semua pelajar ting. 3 berada di padang mengikuti aktiviti kokurikulum
program selepas PMR. Saksi-saksi saya menyatakan ia dilakukan oleh sekumpulan
pelajar lelaki ting. 4RT, 4SS dan 4VT. Kamu telah memasuki kelas-kelas tersebut pada
waktu rehat dan selepas balik sekolah petang semalam. Saya minta pelajar yang
melakukannya, sila mengaku! Yang melakukan sila keluar ke hadapan sebelum saya
panggil!

Pelajar: (Semua diam. Tidak seorang pun yang mengaku melakukan vandalism tersebut)

Saya : Okey, tak mahu mengaku tak apa...Saya nak tanya, apa salah pihak sekolah sehingga
kamu berdendam dan merosakkan kerusi meja.

Saya: Bukankah pihak sekolah telah banyak membantu kamu belajar di sini?
Bukankah kamu belajar di sini secara percuma? Tak bayar apa-apa pun!
Bukankah kamu menerima pelbagai kemudahan belajar di sekolah ini?
Walaupun sekolah kita sekolah luar bandar, namun pelbagai peruntukan dan
kemudahan disediakan untuk kamu belajar di sini.
Kamu sepatutnya bersyukur dan berterima kasih kepada semua guru, pegawai-pegawai
kementerian pelajaran dan kerajaan yang membekalkan peralatan tersebut...
Kamu tahu berapa harga satu set kerusi meja yang kamu pakai tu? Adakah kamu
keluar duit membayarnya?

Saya : Ha...Mamat! Cuba beritahu saya apa yang kamu tak puas hati?

Mamat : (diam sahaja.......)

Saya: Apa yang kamu marahkan? Apa yang membuatkan kamu memprotes? Apa salah kerusi
meja itu?

Mamat: Bukan saya yang buat, cikgu!

Saya: Kalau bukan kamu, beritahu saya, siapa yang lakukan?

Mamat : (diam sahaja.......)

Saya : Ha...Jamil! Beritahu saya kenapa kamu merosakkan kerusi meja tersebut? kamu ganti
balik, perabot-perabot itu bukan dapat free. Kerajaan keluarkan banyak wang ringgit
untuk membekalkan kerusi dan meja untuk kamu semua belajar....

Jamil : (diam sahaja......)

Saya: Kenapa semua diam? Ha.. Jamil, Jamal, ....Harun, ... Muharram, Syawal !!

Saya: Kalau saya turutkan rasa hati saya, saya te..te..tembak kamu semua!

Harun: Tembaklah!

Pelajar lain: Shhh.... diam le... jangan lawan dia!!

Saya: Kamu ingat saya tak berani,... macam mana saya dan guru-guru nak mengajar kamu
semua ni.. Tak tahu berterima kasih, tak tahu bersyukur.... Bila cikgu bercakap saja,
kamu melawan.... apa nak jadi ni!

Suara dari belakang: Kalau cikgu berani tembaklah kami!!
Pelajar lain ketawa.....

Saya : !@#$%^&*((!! (mengeluarkan senapang gajah dua laras...dan ...) Bangg!! Bangg!!

Pelajar : (Terdiam dan terkejut)

Beberapa orang pelajar rebah ke bumi, kepala berdarah, memancut-mancut... pelajar yang lain tergamam... diam dan tercengang melihat apa yang berlaku... Pelajar yang dekat dengan pelajar yang rebah tu menjerit! Pelajar-pelajar lain juga menjerit!! Tolong!!!! Tolong!!!

Saya: Ya Allah! Allah!!! Allahu Akbar !!!

Saya bingkas bangun... menggosok mata... Tak ada budak sekolah di depan, saya di bilik tidur. Rupanya saya bermimpi tadi...

Saya lihat jam dah hampir 4.00 pagi. Saya duduk di sisi katil.... Sampai terbawa ke mimpi rupanya.... Mimpi valdalism...

.

6 comments:

  1. Ish, dahsyat betul. Sampai termimpi-mimpi...

    ReplyDelete
  2. deme pandai menjawab tapi periksa tak lulus jugak..
    deme pandai menjawab tapi tak boleh pakai..
    deme pandai menjawab tapi tak berani mengaku..

    ReplyDelete
  3. hahaah the three stooges tu mmg hantu raya adui kadang2 naik geram dibuatnyer...sabar ajerlah huhuh

    ReplyDelete
  4. Nasib baik mimpi, kalau betul cikgu tembak, riuhlah satu Malaysia... popularlah manong yer?

    ReplyDelete
  5. chanteq plak beg yang ade logo sekolah tu..heehhehhe

    ReplyDelete
  6. Oit ade juge owang Saboh nu ye. Bukan pendalaman tu. Jangan tembak deme, kalo tahu kokak kat tangan deme.

    ReplyDelete