Friday, November 20, 2009

Senarai Semak Akhir Tahun

Pada hari-hari terakhir sebelum sekolah hendak ditutup kerana cuti akhir tahun ini, guru-guru dikehendaki menyelasaikan tugas-tugas mereka dengan sempurna. Satu instrument yang mudah untuk mengukur pelaksanaan tugas ini ialah senarai semak akhir tahun.

Sebagai contoh, guru-guru ketua panitia mestilah melengkapkan fail panitia masing-masing. Semua fail mestilah kemaskini dan mengandungi semua butiran yang sepatutnya. Setiap panitia mestilah telah mengadakan sekurang-kurangnya 4 kali mesyuarat panitia. Oleh itu mestilah ada 4 minit mesyuarat di dalam failnya. Begitu juga mereka mestilah menyediakan bajet perbelanjaan panitia pada tahun hadapan. Oleh itu mereka mestilah mendapatkan jumlah peruntukan yang bakal diperolehi dan senarai perbelanjaan yang hendak dibeli untuk tahun hadapan.

Demikian juga sebagai guru tingkatan, senarai semak tugas mereka seperti buku jadual kedatangan ditutup dengan sempurna. Semua butiran dilengkapkan, semua kutipan yuran diselenggara dengan betul dan sebagainya. Begitu juga guru-guru tingkatan mesti memastikan bilik-bilik darjah di dalam keadaan yang bersih dan susun atur perabutnya kemas serta tidak berselerakan.

Walaupun semua tugas-tugas di dalam beberapa hari ini sangat banyak, tetapi semua guru mesti melaksanakan dengan sebaiknya. Kita hendak sekolah di dalam keadaan yang teratur dan maklumat-maklumat murid, peperiksaan dan sebagainya dapat disimpan kemas dan boleh dikeluarkan apabila diminta oleh pelanggan kita.

Bagi saya, memang sehari dua ini agak sibuk memeriksa, menyemak dan memastikan tugas-tugas di atas telah disempurnakan oleh guru-guru lain. Diharap semua guru dapat menyepurnakan tugas masing-masing ikut senarai semak yang diberikan agar mereka tidaklah pula dipanggil ke sekolah semasa cuti semata-mata untuk menyiapkan tugas yang belum selesai.

Akhirnya selamat bercuti dan selamat berehat dari hadir ke sekolah. InsyaAllah datang semula untuk mesyuarat guru kali pertama tahun 2010 nanti.

Suasana bilik darjah seperti ini dapat dilupakan buat sementara semasa musim cuti ini....

No comments:

Post a Comment