Thursday, August 12, 2010

Tadarus ganti contact time


Contact time hari Rabu tadi telah digantikan dengan tadarus al Quran. Semua guru telah dibahagi-bahagikan kepada 10 kumpulan iaitu 4 kumpulan guru lelaki dan 6 kumpulan guru perempuan dengan diketuai oleh para ustaz dan ustazah-ustazah. Program berlangsung mulai jam 2 hingga 3 petang di surau sekolah. Program begini dirancang akan diadakan setiap hari Rabu pada bulan Ramadhan ini...

Inilah satu perkembangan yang amat memberangsangkan di kalangan guru-guru sekolah kami. Mereka bukan sahaja bekerja sepasukan dalam mendidik anak bangsa, malah boleh diajak bergotong royong menyediakan kenduri seperti semasa pegup tempoh hari, dan pada hari ini mereka boleh bertadarus al-Quran pula.

Semasa bertadarus tadi, saya 'memasang telinga' mendengar bebebapa orang guru membaca ayat-ayat suci dengan tarannumnya sekali. Ada yang membawa tarannum Bayati sahaja sepanjang bacaannya kerana suaranya suara 'qarar' sahaja. Tak kurang juga yang telah membaca dengan tarannum sikah, husaini dan jiharkah.... Sejuk hati orang-orang tua mendengar guru-guru muda ni membaca al quran. Masya-Allah!!

Semoga yang dibuat tadi bukan untuk 'menunjuk-nunjuk', tetapi satu usaha untuk mendapat keredhaan dari Allah jua.. Amin!




No comments:

Post a Comment