Tuesday, August 24, 2010

Buku Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman


Hari Rabu lepas semasa ‘contact time’, tn. pengetua ada menunjukkan contoh-contoh buku-buku ilmiah yang ada di pasaran untuk dijadikan bacaan guru-guru bagi memenuhi bilangan buku yang boleh dibaca untuk LaDap. Secara kebetulan, esoknya ada ‘salesman’ datang ke sekolah dengan membawa banyak buku-buku ilmiah, buku agama dan kitab tafsir al-Quran.

Selepas meneliti buku-buku tersebut, rupanya kesemua buku yang ditunjukkan oleh tn pengetua itu ada dibawanya bersama. Saya kemudiannya membeli dua buah buku ilmiah. Satu bertajuk, “Travelog Haji – Mengubah Sempadan Iman”. dan satu lagi buku bertajuk “Solat Kebaikan Dari Perspektif Sains”.

Buku “Travelog Haji – Mengubah sempadan Iman” adalah tulisan Prof. Muhd Kamil b Ibrahim dari UiTM dan diterbitkan oleh PTS Islamika Sdn Bhd. Manakala buku “Solat Kebaikan Dari Perspektif Sains” ditulis oleh Prof. Madya Fatimah Ibrahim dari Universiti Malaya dan diterbitkan oleh Jabatan Kejuruteraan Bioperubatan Universiti Malaya.

Hari Jumaat esoknya, saya mula membaca buku “Travelog Haji – Mengubah Sempadan Iman” ini. Buku ini merupakan catatan berterus terang seorang Profesor Perakaunan UiTM yang telah berubah dari seorang yang menumpukan hidupnya kepada akademik semata-mata kepada seorang berilmu yang tunduk patuh kepada Tuhannya. Membaca buku ini amat mengasyikkan kerana ia menggunakan ayat-ayat yang mudah difahami, ringkas dan bersahaja. Kerana itu tak hairanlah buku ini telah menjadi rebutan masyarakat dan telah terjual lebih 40,000 naskhah sebagaimana ditulis di kulit hadapannya.

Di dalam buku ini, pengarang menceritakan perjalanan mengerjakan ibadat hajinya, telah mengubah banyak perkara dalam hidupnya. Sebab itulah jodol buku itu di namakan Mengubah Sempadan Iman.

Saya tidak hendak membuat ulasan buku, kerana saya sendiri tidak pandai melakukannya.
Lagi pun, siapa saya yang nak mengulas buku, apalagi mengkritik buku karangan seorang profesor yang penuh ilmunya.
Tetapi apabila saya mula membaca buku ini, saya rasa kagum dengan seorang yang telah berjawatan tinggi iaitu Profesor penuh, malahan telah menjawat jawatan itu dalam usia yang sangat muda (38 tahun), namun berani dan mengakui kelemahan dirinya tidak pandai membaca al Quran. Kesungguhan beliau mengaji semula dari alif-baa-taa dari seorang pelajar tahfiz, kemudian tidak malu bertanya kepada staf bawahannya mengenai ibadat haji menjadikan beliau amat luar biasa bagi saya. Tidak ada rasanya orang berpangkat dan berjawatan tinggi yang berani berbuat begitu. Yang ramainya akan rasa malu dan segan untuk bertanya dan seboleh-bolehnya akan menyembunyikan kelemahan diri sendiri.

Memang salah satu daya pendorong saya untuk membaca buku ini kerana kesemua cerita beliau mengenai perjalanannya, termasuk nama tempat di Tanah Suci, di Majidil Haram dan di masjidil Nabawi dapat saya gambarkan dan mendatangkan ingatan dan nostagia kepada saya.

Sebagai contohnya apabila beliau menceritakan keadaan sesak di Masjidil Haram, di dataran kaabah, multazam, hijir Ismail, pancur emas, berebut untuk mencium hajar aswad semuanya mengingatkan saya kepada suasana “Rumah Allah” (masjid) yang banyak kelebihan itu. Begitu juga apabila beliau menceritakan laluan beliau dari hotel ke dataran, melalui jejantas tempat saie, naik tingkat dua, tingkat tiga dan melihat kaabah dari tingkat tiga, rasanya saya dapat membayangkan arah mana beliau berulang alik hotel-masjid semasa beliau di sana.

Cerita wukuf di Arafah, bermalam di Muzdalifah dan melontar di Mina juga mengingatkan saya semasa saya di sana dulu. Memang suatu yang tak dapat dilupakan di dalam hidup saya.

Satu pengajaran besar yang saya dapat daripada membaca buku ini ialah bahawa Allah akan memakbulkan permintaan hamba-hambanya yang memohon (BERDOA) dan bersyukur. Jadi berdoalah kita secara BERSUNGGUH-SUNGGUH dan SPESIFIK dengan linangan air mata (jika perlu) sebagaimana dilakukan oleh Prof. Muhd Kamil ini.

Kepada kawan-kawan yang belum membaca buku ini, eloklah membacanya. Sangat menarik. Saya sendiri menghabiskan buku setebal 314 halaman ini dalam tempoh masa 4 hari sahaja iaitu Jumaat, Sabtu, Ahad dan Isnin. Kalau tak dapat beli, pinjam buku saya ini pun boleh, tapi pulangkan balik dengan segera!
.

1 comment:

  1. Pinjam tak pulang boleh sebab saya panjangkan supaya jadi sedekah, jeng jeng.

    ReplyDelete