Saturday, August 7, 2010

Majlis penutup Program 3P Anjuran Mara


Pertama sekali, kita bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan izinNya kita dapat bertemu dalam majlis penutup Program Peningkatan Prestasi (3P) pada hari ini.

Kedua, saya menyampaikan salam dari Tn Pengetua Tn Hj Mohd Kamil B Ab Rahman, yang tak dapat hadir ke majlis ini kerana suatu urusan keluarga yang penting.. dengan lafaz Assalamu alaikum wr. wb.

Di dalam ucapan yang ringkas ini, saya mewakili pengetua dan warga sekolah, mengalu-ngalukan kehadiran YB Dato Hj Ramly b Zahari, ADUN Manong, Yang Berbahagia Tn Hj Mohd Fuad bin Abdullah, Pengarah Mara Negeri Perak, Yang Berusaha Tn Hj Marazlan bin Amran, Pegawai Pelajaran Daerah K.Kangsar, dif-dif kehormat, tuan-tuan dan puan-puan para ibu bapa ke majlis pada hari ini.

Bak kata orang

Kalau memanjat, sudah sampai ke puncak,
Kalau menurun sudah sampai ke lembah,

Kalau terjun, sudah sampai ke tanah,
Kalau berenang, sudah sampai ke pantai.

Kalau mudik, sudah sampai ke hulu,
Kalau hanyut, sudah sampai ke Kuala...

Sesudah 6 minggu atau 6 kali Sabtu,

Para pelajar ting. 5 menghadiri kelas dan bengkel berupa ceramah atau seminar slot teknik menjwab soalan,

Para pelajar ting. 5 menerima bimbingan, panduan dan tips sebagai persediaan menghadapi peperiksaan ....

Para pelajar ting. 5 menerima banyak ilmu yang disampaikan oleh guru-guru cemerlang dan berpengalaman dari MRSM Lenggong, MRSM Taiping, MRSM Pasir Salak dan juga dari seorang guru cemerlang daerah Kuala Kangsar....

Maka pada hari ini, sampailah mereka ke penghujung program peningkatan prestasi (3P) yang di anjurkan dan ditaja oleh pihak Mara negeri Perak ini.

YB Dato, Tuan-tuan dan puan-puan

Program 3P yang dijalankan di sekolah ini, mempunyai objektif untuk meningkatkan pencapaian para pelajar ting. 5 di dalam peperiksaan SPM yang bakal mereka hadapi dari segi kuantiti dan kualiti.

Program yang berjalan selama 6 kali hari Sabtu bermula 26 Jun 2010, kemudian 3 Julai, 10 Julai, 17 Julai, 31 Julai hinggalah ke hari ini 7 Ogos 2010 telah membimbing para pelajar dalam subjek-subjek teras peperiksaan SPM iaitu BM, BI, Matematik, Sains dan Sejarah. Ia berjalan satu hari satu subjek mulai pukul 8.00 pagi sehinggalah ke pukul 4.00 petang.

Seramai 110 orang pelajar berprestasi sederhana dan lemah telah dipilih mengikuti program ini. Selain dari dibimbing oleh guru-guru cemerlang, para pelajar dibekalkan dengan bahan-bahan pembelajaran, buku nota, alatulis; dan disediakan pula sarapan pagi, makan tengahhari dan minum petang oleh pihak Mara.

Sesungguhnya program ini amat banyak membantu para pelajar ting. 5 dalam usaha mengingat dan menguasai pelajaran mereka dalam subjek-subjek yang disebutkan tadi.

Saya mewakili pengetua, guru-guru dan warga sekolah khususnya para pelajar ting. 5 mengucapkan jutaan terima kasih...kepada Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang memilih sekolah ini daripada lebih 200 buah sekolah menengah yang ada di negeri Perak. Difahamkan hanya sebuah sekolah dipilih bagi setiap negeri pada tahun ini.

Terima kasih juga kepada Tn Pegawai Pelajaran Daerah Tn Hj Marazlan yang mengesyorkan nama sekolah kami sebagai penerima program anjuran Mara ini.

Terima kasih juga kepada pegawai-pegawai Mara dari ibu pejabat di Ipoh dan pejabat di Kuala Kangsar yang banyak berurusan dan memantau perjalanan program selama 6 minggu ini.

Ini termasuklah Tn Timbalan Pengarah Mara Negeri Perak, Tn Hj Amer bin Rahmat yang pernah datang sendiri memantau dan memberi nasihat kepada anak-anak ting. 5 semasa program ini berlangsung.

Kepada anak-anak pelajar ting 5, ambillah kepercayaan dan harapan semua pihak ini, termasuklah pihak YB, pihak Mara, Pegawai PPD dan semua guru serta ibu bapa sebagai satu amanah yang mesti direalisasi dalam peperiksaan SPM sebenar nanti.

Buktikan yang
Walau pun kita pelajar biasa,
Anak orang-orang biasa,
Dari sekolah menengah biasa,
Tetapi mampu mencapai kejayaan luar biasa...
Kerana usaha yang kuat dan program-program yang banyak membantu...

YB dato, Tn Pengarah, Tuan-tuan dan puan-puan,

Buat akhirnya dua rangkap pantun Melayu lama...

Kuning emas masaknya padi
Mawar merah dalam jambangan
Terima kasih daun keladi
Budi tuan jadi kenangan.

Akar keladi melilit selasih
Selasih tumbuh di hujung taman
Kalungan budi junjungan kasih
Mesra kenangan sepanjang zaman.

Kemudian serangkap pantun lagi khusus untuk MARA

Banyak duri perkara duri
Tidak sama duri cemara,
Banyak budi perkara budi
Tidak sama budi MARA.

Terima kasih sekali lagi kpd YB Dato kerana sudi hadir, Tn Pengarah Mara, Tn PPD, tuan-tuan dan puan-puan sekelian.

Saya akhiri ucapan saya dengan lafaz, Wassalamu alaikum wr. wb.





.


No comments:

Post a Comment