Saturday, January 30, 2010

"Zaman Susah ?"


Tahun ini, hebuh diperkatakan peruntukan kewangan di sekolah-sekolah sangat terbatas. Mungkin banyak aktiviti tidak dapat dilaksanakan lagi seperti tahun-tahun lepas. Pertandingan sukan dan permainan antara sekolah dan daerah juga dihadkan kepada beberapa permainan sahaja kerana tiada peruntukan kewangan. Pegawai-pegawai kementerian juga dikatakan dihadkan peruntukan perjalanan setiap bulan. Ada yang mengatakan tidak boleh tuntut perbatuan seperti dahulu, sekarang hanya boleh tuntut satu tempat duduk sahaja. Malahan minggu lepas, seorang guru yang dipanggil mesyuarat di luar sekolah, diminta makan sendiri sahaja kerana tiada disediakan makan minum oleh pihak urusetia.

Awal bulan ini dulu, bagitu juga hebuh diperkatakan tentang peruntukan makan di asrama sekolah dibataskan kepada 200 hari sahaja setahun berbanding 250 hari pada tahun-tahun sebelum ini. Maka banyaklah sekolah berasrama dikatakan menyuruh pelajar balik ke rumah pada setiap hujung minggu. Maka bisinglah ibubapa memikirkan bagaimana nak mengambil dan menghantar anak-anak ke asrama pada setiap minggu. Mujurlah dikhabarkan pihak kementerian telah membetulkan semula keadaan dengan menambah peruntukan makan kepada 240 hari setahun.

Kesemua keadaan ini mengingatkan kita kepada zaman susah dan zaman senang. Dan di dalam sejarah dunia pernah berlaku keadaan zaman senang dan susah ini seperti yang berlaku pada zaman Nabi Yusuf a.s.

Firman Allah S.W.T dalam ayat 46 – 49 surah Yusuf :

Maksudnya : Setelah dia berjumpa dengan nabi Yusuf, berkatalah ia): “Yusuf, Wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! tafsirkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): 7 ekor lembu yang gemuk dimakan oleh 7 ekor lembu yang kurus; dan 7 tangkai (biji-bijian) yang hijau serta 7 tangkai lagi yang kering; (tafsirkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui tafsirannya”. Nabi Yusuf menjawab: “Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh 7 tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah ia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, 7 tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih). “Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)”.

Bila kita membaca surah Yusuf di atas, maka kita dapat mengambil begitu banyak pengajaran yang penting antaranya berkaitan tafsiran mimpi nabi Yusuf berkaitan bumi Mesir yang mesti menggunakan peluang dalam menanam gandum pada musim subur selama 7 tahun sebelum datangnya musim kemarau selama 7 tahun selepas itu. Pelaksanaan terhadap tasiran mimpi Nabi Yusuf itu bukan sahaja dapat menyelamatkan rakyat Mesir daripada mati kebuluran malah dapat membantu rakyat daripada negara jiran yang lain.

Kisah ini memberi pengajaran besar kepada kita yang sedang menghadapi masalah ‘ekonomi’ sekarang. Pengajaran yang utama ialah kita mesti berjimat cermat dan berbelanja secara berhemah. Mungkin ada banyak lagi hikmah di sebalik keadaan yang berlaku sekarang. .....
.

2 comments:

  1. Harap ada yang faham bahasa tinggi ni.

    ReplyDelete
  2. dalam ekonomi.. apabila ada masalah 'KEKURANGAN', unit-unit ekonomi yang terlibat seperti kerajaan, firma dan isi rumah terpaksa membuat 'PILIHAN', maka terjadilah 'KOS LEPAS' iaitu barang atau perkhidmatan pengganti terbaik yang terpaksa dilepaskan..

    ReplyDelete