Friday, January 15, 2010

Kami dah cuti lama.....

Hari ini genap dua minggu sesi persekolahan tahun 2010 bermula. Dalam tempoh itu, guru-guru agak sibuk dengan pelbagai aktiviti. Di sebelah pagi, proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan rancak, manakala di sebelah petang pula, terdapat banyak mesyuarat yang perlu dihadiri oleh guru-guru. Antaranya mesyuarat Jawatankuasa Panitia mata pelajaran, mesyuarat Jawatankuasa kokurikulum, sukan dan sebagainya. Selain itu, latihan merentas desa dan permainan juga telah bermula. Semuanya ini menyebabkan guru-guru balik lewat hampir setiap hari.

Lihatlah seriusnya guru-guru bermesyuarat

Lepas itu latihan sukan dan merentas desa pulak


Kelmarin, sewaktu saya balik dari sekolah kira-kira jam lima petang, saya singgah di BSN Manong untuk mengeluarkan sedikit wang tunai buat wang poket. Terdapat ramai orang minum di kedai kopi berhampiran BSN itu, antaranya pegawai-pegawai kerajaan, tok ketua kampung, OCS dan beberapa orang kuat kampung di sekitar Manong ini yang saya kenal. Setelah selesai mengeluarkan wang di mesin Giro itu, saya ditegur oleh beberapa orang di situ. Mahu tak mahu, saya terus ke meja mereka dan bersalaman seorang demi seorang. Dengan wajah manis, saya menolak pelawaan mereka untuk minum bersama.

Tetapi ada satu soalan yang mereka tanya saya, yang menyebabkan saya menulis memorinya di blog saya kali ini. Nak tahu apa soalannya?

Mereka bertanya, ”Hai cikgu baru balik ke? Cikgu-cikgu ni kerja sampai ke petang ke?

Saya lantas menjawab, ”Keme dah cuti lama ... sebulan setengah!

Kadang-kadang masyarakat ini menganggap kerja guru ni hanya separuh hari sahaja. Macam masa anak mereka ke sekolah sahaja. Tidak kah mereka tahu yang kita ni bekerja sebenonya sampai ke malam....!!

Kalau kome, kome jawab macam mana?

.


.

2 comments:

  1. eja habis sekolah 12.30 setiap hari..tapinye sampei ke blik petang juga...bukan la jarak perjalann pulang yang jauh.duk asrama jer pun...awal2 bnyak juge kerja nak buat..guru baru lagik..bnyak yang kena blja...semua org ingat kerja kat sabah nie goyang kaki...duit bnyak...huhu.....

    ReplyDelete
  2. Kalau org lain koje 24 jam, Tn Hj kena koje 48 jam. Baru sesuai dgn DG 48. Hi...hi... (org Johor).

    ReplyDelete