Tuesday, January 26, 2010

Pemantauan Pengurusan Akademik

Hari ini sekolah saya dilawati oleh pegawai dari sector pengurusan akademik Jabatan Pelajaran Perak. Pegawai tersebut melakukan Pemantauan Pengurusan Akademik 2010.

Ada tiga agenda utama yang dilakukan oleh pegawai tersebut. Pertama ialah pemeriksaan fail atau bahan pengurusan akademik. Kedua ialah pencerapan P&P guru di bilik darjah dan ketiga ialah perjumpaan dengan pentadbir kurikulum sekolah.

Antara fail dan bahan pengurusan akademik yang diperiksa ialah fail Mesyuarat Jkuasa Kurikulum sekolah, fail panitia Matematik, fail panitia Sains, Program Kecemerlangan Akademik, Buku pencerapan P&P guru dan analisis peperiksaan awam.

Di akhir pemantauannya, pegawai ini menjelaskan dapatan-dapatannya. Beliau mengatakan sekolah ini berada dalam keadaan ceria dan sangat kondusif untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Beliau memuji pengetua sekolah yang sangat komited dalam pengurusan sekolah dengan mengadakan inovasi portal pengurusan pendidikan secara intranet. InsyaAllah ini akan memberi impak yang positif kepada murid-murid.

Beliau juga mengatakan, pengurusan akademik sekolah ini telah diurus dengan terancang kerana maklumat dan senarai semak pengurusan akademik semuanya telah dilaksanakan. Tetapi beberapa perkara masih boleh ditambah nilai. Antaranya beliau mengatakan minit mesyuarat JK Kurikulum mestilah ’detail’ dan ’specific’ kerana ia merupakan dasar kurikulum yang dijalankan di sekolah. Selain daripada itu beliau menyatakan budaya head-count dan post-mortem mesti terus dibudayakan dalam kalangan guru-guru.


Kelihatan pegawai berkenaan menyampaikan dapatan beliau kepada semua PK dan GK
.

No comments:

Post a Comment