Wednesday, January 13, 2010

Tersempak pencuri…

Petang tadi suatu kejadian yang tak disangka-sangka berlaku kepada saya. Kira-kira jam 6.50 petang saya telah siap dengan baju melayu dan kain pelikat untuk berjamaah maghrib di surau. Sementara menunggu anak lelaki saya yang bersiap untuk bersama-sama ke surau, saya berjalan kaki pergi ke rumah jiran saya Tn Hj Ibrahim b Sah yang terletak di seberang jalan raya. Tn. Hj. Ibrahim b Sah ini adalah mantan Yang Di Pertua PIBG sekolah saya. Saya memang tahu Tn. Hj. Ibrahim b Sah tidak ada di rumahnya kerana beliau telah lebih dua minggu berada di rumah anaknya di Kuala Lumpur. Tujuan saya ke rumah beliau adalah untuk melihat peti surat rumahnya, kalau-kalau ada surat penyata bank MBB kepunyaan masjid Jeliang. Ini kerana biasanya posmen menghantar surat-surat masjid ke rumahnya kerana beliau adalah bendahari masjid.

Sesampai sahaja saya di halaman rumahnya, saya terkejut kerana melihat ada sesaorang di dalam stor di tingkat bawah rumah tersebut. Orang itu juga terkejut dengan kehadiran saya. Dia dengan pantas menutup daun pintu itu dari dalam. Saya dapati pintu grill masih berkunci kerana kelihatan mangganya tidak dibuka. Saya lihat keliling, tidak ada sebuah kereta atau motosikal bagi menunjukkan kemungkinan anak-anak saudara Hj Ibrahim telah datang ke rumahnya.

Saya berdiri di laman rumah itu dan memberi salam, Assalamu alaikum! Tiada jawapan. Saya mula syak sesuatu.. Hati saya mengatakan sudah tentu pencuri sedang menceroboh. Jadi saya tak berani nak menghampiri stor tersebut. Saya berdiri menghadap ke stor itu dan memanggil dengan panggilan ,Hoi!, Hoi!

Tak lama kemudian saya nampak orang itu keluar dari stor tersebut dengan memanjat dinding batu yang setinggi kira-kira 7 kaki itu. Sungguh pantas dia terjun dan lari sekuat hati hanya kira-kira 5 meter di depan saya. Saya nampak budak itu memegang sebilah pisau pendik kira-kira 6 inci panjangnya. Saya tak dapat berbuat apa-apa. Tidak ada sebarang kayu untuk dicapai, apalagi parang atau senapang untuk dipegang. Saya hanya mengejar beberapa meter sambil menjerit, Hoi, hoi beberapa kali. Laju betul budak tu lari menuju ke dalam semak. Saya tak berani untuk mencarinya lagi. Nanti dipukulnya tak pasal-pasal saya kena. Lagi pun masa itu perlu diingat saya berkain pelikat!

Saya kemudian berjalan kaki ke rumah jiran yang sebuah lagi, iaitu rumah En. Tajul Urus untuk memaklumkan kejadian saya tersempak pencuri tersebut. Rumah Tajul Urus hanya kira-kira 30 meter dari rumah Tn Hj. Ibrahim. Dalam perjalanan tersebut, sebuah motosikal memecut di depan saya dengan laju sekali. Rupa-rupanya budak pencuri tadi telah melarikan diri dengan motosikal yang mungkin disoroknya di dalam semak berhampiran. Saya hanya sempat melihat plet motosikal Honda EX-5 itu sebagai “AGF” sahaja. Nombornya saya tak dapat ingat.

Setelah menceritakan kepada Tajul Urus, kami berdua pergi semula ke rumah Tn Hj Ibrahim untuk melihat stor yang diceroboh itu. Memang ada kerusi yang diletakkan di sebelah tembok dinding stor itu sebagai alas untuk dia memanjat dan masuk ke stor. Kami juga lihat dua biji ‘sport rim’ motosikal telah berada di atas tembok dinding stor itu untuk di bawa keluar oleh pencuri itu. Kami kemudiannya menolak semula sport rim ke dalam stor.

Kalaulah budak pencuri itu ditangkap polis, dan saya diminta ‘mengawat cam’nya, saya rasa insya-Allah saya dapat melakukannya. Muka budak itu saya masih ingat. Rupa bentuk badanya juga saya masih ingat. Tetapi rasa-rasanya dia bukan budak kampung saya, kerana kalau budak kampung saya, insyaAllah saya kenal.

Malam ini, apabila saya balik dari surau, saya menerima panggilan dari Tn. Hj. Ibrahim dari Kuala Lumpur bertanyakan cerita tersebut. Rupa-rupanya, Tajul Urus telah menalifonnya terlebih dulu.

Sekianlah karangan saya, berapa markah boleh beri???



.

4 comments:

  1. 12/15 markah...cube lagik..bole tambah unsur2 suspen lagik...hehehe..

    ReplyDelete
  2. wah2 hebatlah tp lagik hebat kalu cikgu kejar pencuri tu cm citer dalam gerak khas hehehe

    p/s: markah dier leh ajar bahasa melayu plak pasni heheh

    ReplyDelete
  3. Patut leta kongge dekat die punye laluan masok tu

    ReplyDelete
  4. Saya rasa boleh masuk dalam majalah sekolah. Seterusnya masukkan dalam SKT. Hasil tulisan yg telah diterbitkan. Betul tak? Mantan HEM.

    ReplyDelete