Sunday, January 31, 2010

"Katarak"


Pada hari Jumaat yang lepas, tuan pengetua ada menceritakan tentang satu jenis penyakit mata yang boleh dirawati iaitu katarak. Tuan pengetua menceritakan penyakit tersebut di perhimpunan sebelum program bacaan Yassin dijalankan.

Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut mengenai penyakit ini, saya melayari laman http:medicastore.com. Berikut saya perturunkan beberapa informasi mengenainya untuk tatapan kita semua.

DEFINISI
Katarak adalah kekeruhan pada lensa mata yang menyebabkan gangguan penglihatan.

PENYEBAB
Pada banyak kes, penyebabnya tidak diketahui. Penyebab lain yang dikenalpasti ialah usia, kencing manis, cahaya UV (pancaran matahari), kecederaan mata, merokok atau genetik.
Katarak disebabkan oleh selaput di bahagian kanta semulajadi mata kita yang menghalang cahaya and imej menembusi mata.

Bila usia kita meningkat, kadar mendapat katarak juga meningkat. Namun begitu, ada kanak-kanak dan orang muda yang boleh mendapat katarak juga. Tiada ubatan atau senaman mata yang boleh melarutkan katarak. Jikalau cermin mata tidak dapat membetulkan penglihatan kita, hanya pembedahan untuk mengeluarkan katarak dan menggantikannya dengan kanta tiruan dapat menolong memperbaiki penglihatan kita.
ADAKAH APA-APA RISIKO?

Pembedahan Katarak Teknologi Terkini(Advanced Cataract Surgery) lebih berkesan daripada cara-cara yang lama, serta sangat berkesan dan berisiko rendah.

Pembedahan Katarak Teknologi Terkini biasanya membolehkan kita mengalami:
1. Pembedahan cepat - kurang daripada 30 minit
2. Pembedahan Rawatan seharian - kurang dari 2 jam berada di pusat rawatan pembedahan
3. Penglihatan yang baik dengan pemulihan mata yang cepat
4. Pemulihan yang cepat untuk kembali kepada aktiviti seharian
5. Tiada sakit langsung atau hanya sedikit ketidak keselesaan pada waktu dan selepas pembedahan.
6. Tidak perlu jahitan atau pembalut mata
7. Kekurangan silau mata
Pembedahan boleh dilakukan tanpa perlu menunggu selaput menjadi matang. (Pembedahan untuk katarak yang sepenuhnya matang mendedahkan diri kepada lebih risiko.)
Pilihan kanta tiruan beraneka jenis seperti: monofocal, aspheric, multifocal.
Dengan Pembedahan Katarak Teknologi Terkini (Advanced Cataract Surgery) anda boleh menikmati kualiti hidup yang tinggi dengan penglihatan yang lebih baik.
Didoakan tuan pengetua selamat menjalani pembedahan katarak mata kirinya pada 1 Februari 2010 di hospital Tuanku Bainun Ipoh. Semoga beliau sihat sejahtera dan dapat bertugas semula ….Amin.. ya Rabbul alamin!!
.

1 comment:

  1. Tak lama lagi awok nyusul buang selaput mate awok ni. Bile belum pasti le pulok.

    ReplyDelete