Wednesday, January 20, 2010

Penempatan Semula Guru Adalah Proses Biasa

Penempatan semula guru yang dilaksanakan Kementerian Pelajaran bermula awal bulan ini merupakan satu proses biasa bagi mewujudkan pendidikan berkualiti, kata Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.

Katanya penempatan semula yang dilakukan adalah untuk memastikan semua sekolah di negara ini mempunyai guru yang mencukupi dan yang lebih penting mempunyai cukup guru dari segi opsyen. Beliau berkata walaupun bilangan guru mencukupi namun terdapat kekurangan guru mengikut opsyen terutama bagi mata pelajaran kritikal seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik dan Pendidikan Agama Islam.

"Bagi memastikan akses dan ekuiti bagi mewujudkan pendidikan berkualiti, sudah pastinya penyediaan guru mengikut opsyen yang cukup menjadi keutamaan Kementerian Pelajaran dan kaedah penempatan semula guru akan digunakan untuk mengatasi masalah ini," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Alimuddin berkata keadaan menjadi lebih ketara apabila Jemaah Menteri memansuhkan pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah-sekolah dan menggantikannya dengan Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).

Dalam konteks itu, katanya guru-guru yang mempunyai opsyen Bahasa Inggeris sebagai contoh, sangat diperlukan terutamanya di sekolah-sekolah luar bandar dan pedalaman.
Alimuddin berkata kajian yang dilakukan kementerian mendapati terdapat lebihan guru bagi opsyen mata pelajaran kritikal itu di sekolah-sekolah tertentu di bandar-bandar besar.
Katanya penempatan semula guru tersebut merupakan satu proses yang berterusan dan berperingkat-peringkat, sehingga masalah ketidakseimbangan ini selesai.

Beliau turut menjelaskan bahawa mulai tahun ini penempatan semula guru secara terhad akan dilaksanakan, di mana proses itu akan melibatkan penempatan guru-guru dalam negeri atau antara daerah sahaja.

Alimuddin berkata demikian sebagai mengulas isu pemindahan guru yang didakwa berpunca daripada penyalahgunaan kuasa di kalangan guru besar dan pengetua yang memindahkan guru tersebut akibat 'tidak sebulu' atau menimbulkan masalah kepada guru besar atau pengetua berkenaan.

Beliau turut meminta semua pihak tidak membesarkan isu tersebut selain menganggap program penempatan semula guru itu adalah proses biasa yang akan berlaku dalam perkhidmatan awam. -BERNAMA

.

No comments:

Post a Comment