Sunday, March 6, 2011

Pintu masuk ke sekolah akan berwajah baru



Pintu masuk ke sesabuah negara samada di sempadan-sempadan negara atau pun di lapangan terbang antarabangsanya merupakan imej pertama yang akan dilihat oleh orang luar apabila memasuki negara itu. Pintu masuk ke sesuatu bangunan pejabat, jabatan dan sebagainya juga akan merupakan gambaran pertama oleh orang lain mengenai pejabat dan jabatan berkenaan. Demikian juga jika kita pergi ke rumah sesaorang, jika rumahnya berpagar dan mempunyai pintu masuk yang kemas dan laman yang ceria, tentulah kita dapat membayangkan bahawa di bahagian dalam rumah juga tentu kemas dan tidak berselerak.

Ringkasnya, pintu masuk yang cantik dan canggih akan memberi imej yang tinggi kepada negara, negeri, jabatan, pejabat dan tuan rumah tersebut. Begitulah juga sesabuah sekolah, jika dari luar pagar lagi sudah kelihatan cantik dan canggih, tentulah kita akan membayangkan keseluruhan kepimpinan, guru-guru dan pelajar-pelajarnya mempunyai standard yang tinggi dan telah mencapai kecemerlangan dalam pelbagai bidang.

Bukan apa, nak maklumkan kepada ‘kome’ semua, yang sekolah kita akan mendapat pintu pagar yang baru. Pintu pagarnya jenis sliding, ada tembok untuk label nama sekolah dan siap dengan ruang kotak untuk tanaman bunga hiasan. Pihak JKR telah memaklumkan bahawa kerja-kerja pembinaan pintu pagar baru itu dah bermula 1 Mac lepas.

Selain daripada itu, pihak JKR juga akan mengganti pagar di depan blok F hingga ke sempadan masjid dengan pagar besi yang cantik macam pagar pejabat penghulu seberang jalan tu… Begitu juga di tebing sebelah dewan besar akan dipasang penghadang besi sehinggalah ke anjung dewan. Ini adalah untuk keselamatan orang ramai di depan dewan.

Dengan adanya pintu pagar yang baru nanti, tentulah sekolah ini akan berwajah baru. Dari jalan besar kita akan masuk ke kompleks SMKSTA melalui pintu yang canggih dengan dikawal oleh pengawal keselamatan. Sesiapa yang nak bergambar di depan tembok nama sekolah itu juga boleh berbuat demikian sebagai kenang-kenangan di SMKSTA. Sekarang ni untuk bergambar tak cantiklah sebab pintu masuknya tidak ada tertulis nama sekolah. Semoga pintu pagar yang baru akan menyuntik semangat budak-budak sekolah ini untuk hadir ke sekolah kerana keindahannya dan tidak lagi ‘ponteng sekolah’ kerana pintu pagar sekolah yang tak cantik.

Apapun jika imej di pintu masuk sekolah telah ditingkatkan, imej pencapaian dalam bidang akademik dan kokurikulum juga mesti ditingkatkan. Jika tidak, tidak ada makna juga pintu pagar cantik, pencapaian masih serupa. Macam ‘tak ngomben aje’!
.

No comments:

Post a Comment