Tuesday, March 8, 2011

Ibubapa hadapi tindakan jika pelajar buat salah

.
Kuala Lumpur 8 Mac 2011- Ibu bapa yang anak mereka melakukan kesalahan trafik ketika ke sekolah bakal menghadapi tindakan undang-undang, kata Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah.

Beliau berkata, antara kesalahan yang dikenal pasti termasuk tidak memiliki lesen, tidak memakai topi keledar dan cukai jalan tamat tempoh."Ini merupakan antara usaha bagi menurunkan kadar jenayah melibatkan pelajar sekolah selain membentuk jati diri mereka agar lebih berdisiplin,” katanya kepada pemberita selepas sesi perbincangan dengan Pengarah Jabatan Pelajaran Kuala Lumpur, Mohd Adenan Deraman di Kuala Lumpur.

Beliau berkata, tindakan akan dikenakan mengikut kesalahan yang dilakukan dan perkara ini akan dilaksanakan dalam satu tempoh yang akan ditetapkan pada bulan ini.

Katanya tindakan ini merupakan kerjasama pelbagai pihak dalam membentuk sahsiah pelajar yang bebas daripada kesalahan trafik, jenayah jalanan dan samseng sekolah.- Bernama




Nota:


Jika tindakan ini dilaksanakan di Manong ni, mungkinlah tidak ramai pelajar yang bermotosikal sendiri ke sekolah lagi. Sekarang ini semakin ramai pelajar termasuk yang perempuan datang ke sekolah dengan motosikal. Anehnya kebanyakan mereka meletak motosikal tersebut di luar kawasan sekolah dan tidak membawa masuk ke kawasan sekolah. Hanya beberapa orang sahaja yang 'berani' meletak motosikal mereka di tempat letak basikal di dalam kawasan sekolah.

Pihak sekolah telah menetapkan sesaorang pelajar yang bermotosikal mestilah mempunyai stiker khas untuk memasuki kawasan sekolah. Dan untuk mendapatkan stiker, mereka mestilah mendaftar dan menunjukkan lessen memandu dan roadtax motosikalnya.


Jadi apabila semakin banyak motosikal ‘parking’ di belakang kedai berhampiran sekolah seperti ini, beberapa persoalan timbul. Pertama, budak-budak ini dibenarkan oleh ibubapa mereka bermotosikal ke sekolah walaupun ‘tak cukup syarat’ menjadi penunggang motosikal. Kedua, ibubapa dan pelajar ini mungkin menghadapi risiko keselamatan motosikal mereka bila ianya di ‘parking’ di luar kawasan sekolah.

Pernah di dalam mesyuarat PIBG, ada ibubapa mengesyorkan pihak sekolah menyediakan tempat letak motosikal di kawasan sekolah. Lalu pihak sekolah menjawab, memang terdapat tempat letak basikal dan motosikal untuk pelajar disediakan di kawasan sekolah. Cuma mereka mesti mempunyai stiker untuk masuk. Untuk dapat stiker mereka mesti ‘cukup syaratnya’.

Ha, jadi bila tak berani bawa masuk motosikal tu, maknanya mestilah ada kesalahan. Maka eloklah tindakan pihak berwajib sebagaimana laporan itu. Mungkin selepas itu, ibubapa tak beri anak bermotosikal sendiri lagi. Atau mereka akan pastikan anak-anaknya mempunyai lessen dan motosikalnya ber’roadtax’. Biar budak-budak ni tahu, undang-undang tetap undang-undang...

Paling penting keselamatan mereka... Kalau dah jadi sesuatu kemalangan nanti, siapa yang susah? Mereka dan keluarga mereka!..
.

No comments:

Post a Comment