Saturday, March 5, 2011

Ceramah Maulidur Rasul Di Masjid Jeliang

Majlis Ceramah sempena Sambutan Maulidur Rasul Masjid Sultan Yusuf Kampung Jeliang telah dijalankan pada 4 Mac 2011 bersamaan 30 Rabiul awal 1432H. Lebih 400 orang telah hadir di masjid dan perkarangan masjid tersebut mulai solat Maghrib hinggalah pukul 11.00 malam.

Penceramah yang diundang ialah Ustaz Ahmad Razlan bin Mohd Tahir, Imam 1, Masjid Ridwaniah Kuala Kangsar. Banyak ilmu dan pengajaran yang berguna telah disampaikan dalam ceramahnya untuk diamalkan oleh kita semua. Antara yang menyentuh perasaan saya apabila beliau menghuraikan akhlak Nabi SAW yang harus kita contohi. Pertama, Nabi itu sangat pemurah orangnya, suka bersedekah dan tak pernah ada orang yang meminta yang Nabi tak beri. Beliau menceritakan beberapa kisah yang berlaku antara Nabi dengan sahabat-sahabatnya.

Kedua, Nabi itu sangat pemaaf orangnya. Banyak diceritakan kisah Nabi memaafkan sahabat dan musuh-musuhnya, walaupun kalau ikut kita, kezaliman yang dilakukan mereka kepada Nabi itu tak boleh dimaafkan.

Ketiga, sifat Nabi sangat tawadhuk dan suka merendah diri. Nabi tidak sombong atau ego walaupun baginda adalah Penghulu Sekelian Anbiya dan pemimpin negara Madinah pada masa itu.

Kesimpulannya, isi ceramah ustaz berkenaan sangat mengusik jiwa jika kita menghayatinya betul-betul. Semoga kita akan mengikuti perangai dan akhlak-akhlak Nabi sebagaimana yang diceritakan.

Gotong royong menyiang daging lembu untuk dijadikan lauk semasa jamuan.

Menyediakan bahan-bahan untuk memasak di dapur masjid

Yang ini gotong royong mendirikan khemah di luar masjid

Majlis bermula selepas solat Maghrib, dipengerusikan oleh Ustaz Hj Zahawir

Bacaan selawat ke atas Junjungan Nabi SAW oleh semua para hadirin

Pengerusi JK Sambutan Maulidur Rasul mengalu-ngalukan kehadiran para tetamu dan mengucapkan penghargaan serta terima kasih kepada semua yang membantu menjayakan program kali ini....

Majlis penyampaian "hadiah kenangan maulidurrasul" kepada anak-anak qariah Jeliang yang cemerlang dalam peperiksaan awam. Kali ini UPKK 3 orang, UPSR 4 orang dan PMR 1 orang.

Ustaz muda yang dijemput telah memukau dan menarik perhatian para hadirin dengan "ceramah maulidur rasul" yang berkesan pada orang yang mendengarnya.

Sebahagian hadirin yang berada di bahagian dalam masjid. Ramai lagi tetamu di bahagian belakang dan di luar masjid (dikhemah-khemah yang disediakan)....

Refleksi:

Sebaik selesai ceramah, saya dan JK Qariah yang lain mengiringi ustaz penceramah ke bilik jamuan di bangunan sebelah masjid. Seorang Siak membisikkan kepada saya, "Nasi Bungkus tak cukup! (untuk diedarkan kepada semua hadirin) Sebaik sahaja ustaz penceramah balik, seorang lagi JK memberi tahu saya "Nasi bungkus tak cukup, bla, bla, blaa....

(1) Tujuan utama kita datang malam ini kerana "jemputan ceramah maulud" bukannya kerana "jamuan mulut"

(ii) Baru sebentar dalam ceramah, ustaz tu menerangkan akhlak Rasulullah yang sangat pemaaf, maka eloklah maafkan kami..., jangan ini pula yang jadi isu!!

1 comment:

  1. Saya maafkan walau tak hadir..
    Cuma tak sebut nama Pengerusi Masjid tu Mushkil tu...

    ReplyDelete