Sunday, September 26, 2010

Surat Terbuka Untuk Pelajar 5RT


Kehadapan pelajar-pelajar 5RT 2010

Sesungguhnya tiada kata mampu saya lafaz atau bebelkan sebagai tanda saya sangat kecewa. Sudah banyak kali saya patah hati. Sudah banyak kali saya putus asa dalam mengajar dan dalam mendidik kalian, anak-anak orang. Namun kalian tetap begitu juga. Ponteng menjadi hobi dan makanan ringan yang cukup enak terutama pada bulan Ramadhan.

Setiap nasihat yang diberi, kalian telan dalam ego dan dendam lantaran bosan dengan nasihat, kritikan serta ajaran/didikan. Lantas di manakah berkatnya ilmu yang kalian terima? Dalam redha seorang guru kalian cabar dengan tingkah tidak bijaksana,umpama beruk diberikan bunga. Dalam menjawab banyak merapu, banyak ketawa walaupun kerap disindir, sindiran bagai satu kebanggaan mercu tanda 5RT.
Anak-anak Melayu ku, kamu semua anak orang, bukan anak orang-orang. Hari-hari bagi kalian adalah kemerdekaan. Merdeka daripada cengkaman manusia yang cuba menunjukkan jalan masa depan yang cerah agar kalian tidak menyesali diri suatu hari nanti.

5RT, ketawa lah sepuas-puasnya . Jangan lupa satu hanri nanti orang lain akan ketawa melihat kamu. Larilah sejauh mana kamu hendak. Jangan lupa satu hari nanti kebahagian akan lari dari pada kamu. Menipulah selagi ada ruang…. nanti tak tertipu olehmu apabila berdepan Allah SWT.


(Surat terbuka di atas saya nampak tertulis di papan putih kelas tersebut. Tak tahu lah cikgu mana yang begitu kecewa tu dengan perangai bebudak 5RT tahun ni… Saya tanya bebudak tu, mengapa kome nakal sangat… cikgu yang rajin dan sungguh-sungguh nak mendidik, kome main-mainkan saja tak dengar katanya, mana nak dapat belajo macam tu… … seorang budak lantas menjawab, “itu dulu cikgu, sekarang lepas raya ni dah okey dah…..” )






1 comment:

  1. Jadi cikgu kena sabar (sabo), reda (redo) dan ikhtiar (ikhtio).

    ReplyDelete