Thursday, February 24, 2011

Sayu bila membaca berita ini...

Dulu saya pernah masukkan dalam blog ini tentang sikap sesetengah orang di negara kita yang mengutip syiling apabila van syiling itu terbalik. http://zuhairimanong.blogspot.com/2011/01/bergotong-royong-mengutip-duit.html

Semalam di muka depan akhbar-akhbar pula mencerita betapa gelojohnya sesetengah orang kita mengutip beras apabila lori beras itu terbalik. Apabila saya membacanya semalam, saya mengesyaki sesuatu tentang nasib pemandu lori itu sama seperti saya mengesyaki nasib pemandu van dulu.

Rupa-rupanya memang betul apa yang saya syaki itu. Cuba baca berita yang saya “copy” dari akhbar online hari ini seperti di bawah:

SIKAP PENCURI BERAS TAK HIRAUKAN MANGSA DIKESALI

Seorang pemandu treler kecewa dengan sikap orang ramai yang ghairah mengutip beras yang bertaburan dalam satu nahas daripada menyelamatkan dia dan rakannya yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 394.4, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Behrang-Tanjung Malim, Kuala Kubu Bharu kelmarin.


Gambar: AHMAD ROZLIN yang dirawat di HRPB, Ipoh semalam menceritakan kekecewaannya dibiarkan selama sejam atas jalan oleh orang ramai.

Ahmad Rozlin Ahmad Murad, 22, mendakwa sikap jelik pengguna jalan raya yang tidak menghiraukan rayuannya supaya menghubungi pihak berkuasa untuk menyelamatkan kelindan lori, Hanafi Mohd. Daud, 19, tidak akan dilupakan sampai bila-bila. Dalam kejadian itu, Hanafi meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan manakala Ahmad Rozlin cedera parah di tangan dan kaki kiri.

Lebih mengharukan apabila Ahmad Rozlin mendakwa dia dibiarkan terlantar selama lebih sejam di atas bahu jalan tanpa dipedulikan oleh orang ramai yang ghairah mengutip 43 tan beras tempatan pelbagai gred yang tumpah selepas kemalangan. Ketika itu dia dalam perjalanan ke Puchong, Selangor dari Perlis

Nota:

1. Kadang-kadang kita hilang pertimbangan apabila hendak memilih mana satu yang nak dilakukan antara kerja menolong orang dengan kerja yang kita rasa “lebih menguntungkan”
2. Mana rasa simpati kita kepada orang yang sedang mengalami kesakitan sehingga kita sanggup membiarkannya keseorangan.
3. Bukankah mengambil hak orang lain tanpa keizinannya adalah merupakan satu dosa malahan perbuatan seumpama itu sama seperti melakukan rompakan.
4. Mungkin system pendidikan di sekolah-sekolah kita masih gagal mendidik manusia mengamalkan nilai-nilai murni yang sepatutnya.
5. Nampaknya cikgu-cikgu kena kuat lagi mendidik amalan nilai murni kepada anak-anak murid agar genarasi masa depan kita lebih bertimbang rasa.
6. Ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah pula kena lebih banyak mengingatkan murid-murid supaya takut membuat dosa yang merugikan hidup kita di dunia dan di akhirat.

.

No comments:

Post a Comment