Thursday, February 17, 2011

Majlis Persaraan Tn Hj Sabki




Pagi tadi saya menghadiri Majlis Persaraan Tn. Hj. Sabki bin Adnan, Guru Besar SK Lempor di sekolah tersebut. Majlis yang bermula jam 9.00 pagi itu bertemakan “Seikhlas Hati Setulus Budi“ disusun begitu baik dan dianjurkan oleh warga aekolah dan PIBG sekolah berkenaan. Mengikut pengamatan saya kira-kira seratus orang tetamu hadir yang terdiri daripada guru besar sekolah-sekolah di daerah Kuala Kangsar, pegawai-pegawai di PPD dan orang-orang kampung.

Tn Hj Sabki, menamatkan servis sebagai seorang guru dan bersara umur 56 tahun pada 12 Februari yang lalu. Beliau memulakan kerjaya sebagai guru pada tahun 1976 dan telah berkhidmat di beberapa buah sekolah dan juga sebagai penyelia pendidikan khas di PPD Kuala Kangsar.

Beliau yang saya kenali semasa sama-sama menjadi penyelia kawasan peperiksaan upsr selama beberapa tahun, merupakan seorang sangat baik dan amat komited dengan tugasnya.

Bila melihatkan majlis seumpama ini diadakan, saya rasa Tn Hj Adnan sangat bertuah kerana pemergiannya diraikan oleh warga sekolah, teman-teman seperjuangan serta masyarakat setempat. Malahan majlis itu disusun secara amat menarik dengan pelbagai persembahan nasyid, dikir barat, nyanyian dari guru dan juga tayangan multimedia.

Itulah, kalau kita selalu menyayangi rakan-rakan dan anak-anak didik, kita akan disayangi mereka pula. Kita tak tahu, apakah ada majlis persaraan dibuat untuk kita apabila kita bersara nanti. Jangan-jangan tiada sebarang majlis. Ikut suka kitalah seorang-seorang ”clock-out” pada hari terakhir itu... Lebih tak sedap lagi, dengar khabar, mereka hantar pisang pula ke masjid kerana ”meraikan” persaraan kita....!!!

No comments:

Post a Comment